Kommentarer på Dag 3: Stoppad av indianerna


Cirka tusen indianer (tribal) bor i reservatet. Till skillnad från andra indianreservat är Morongo stängt för allmänheten- inte ens en svensk fredlig coast to coast-löpare släpps in. I bakgrunden vaktkuren där jag blev stoppad.

Idag ”stred” jag mot indianerna. Men den fajten förlorades. Jag försökte ta mig in i ett stängt indianreservat och motades bort.

Igår skrev jag om vilken nytta jag har av min gps. Men idag ställde den bara till besvär. Jag hade inte en aning om att vägen den visade ledde in över indianreservatet Morongo, ett av de få stängda reservaten i USA. Vaktkvinnan var vänlig men bestämd och jag motades milt bort när jag försökte få henne att på gps:en visa eventuella alternativa vägar. Men en lapp fick jag där hon skrivit ner hur jag kunde gå runt reservatet.

Lättare sagt än gjort. Jag sprang naturligtvis vilse och nu blev polisen min räddare. Problemet är att det i det här området egentligen inte finns några tillåtna vägar för fotgängare längs Interstate 10. Min reserach hemma vid datorn hade alltså sina brister. I praktiken var det omögligt att ta sig från punkt A till punkt B utan att bryta mot lagen. Lätt desperat stoppade jag en stor polisbil och frågade:

-Can you give me a ride?

Och det kunde officer Kraig Nagle vid Higway Patrol i Banning tänka sig. Så han körde mig några kilometrar till en tillåten väg längs interstate. Han berättade att polisen ibland ger specialtillstånd för cyklister men eftersom det idag var så mycket trafik på motorvägen tyckte han det det här var en bättre lösning. Jag brukar ju vara kritisk mot den hårdföra polisen i USA men det finns uppenabrligen undantag.

Polisman Kraig Nagle har lastat ur kärran och kört mig till en väg där jag får springa.

Allt frid och fröjd? När kärran lastades ur polisbilen visade det sig att jag fått två (!) punkteringar. Däcken hade inte kommit mot polisens spikmatta utan det var små taggar från buskar som fastnat. Punkteringarna fixades snabbt men efter någon timma uppstod nya problem. Inte heller denna gång fanns några tillåtna vägar att springa på. Men när nöden är som störst, är hjälpen som närmast. Nu var det en privatperson med det svenskklingande namnet Roland som gav mig en kortare ride. Jag tar annars aldrig emot erbjudande om skjuts men idag var det nödsituationer.

Punktering och slangbyte efter Cabazon.

Även glada miner idag. Observera att det är lite snö på bergstopparna i bakgrunden.

Till det mer angenäma hör den kraftiga medvinden och idag var det soligt hela dagen. Men när denna text skrivs och klockan närmar sig midnatt smattar regnet mot rutan. Morgondagens löpning till Twentynine Palms kan bli besvärlig. Till dagens glädjeämnen får också räknas värdparet på det Airbnb-boende jag har mitt ute i öknen i Whitewater. De bjöd på mat, fixade en strulande dator och upplät hela sitt hus för mig.

Dagens distans (borträknat skjuts): 51 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Torsten - 2019-02-17 08:05:07

Stort inslag i Göteborg Posten om dig idag. bra och fin berättelse om ditt löp.Fortsatt lycka till.

#2 Håkan - 2019-02-17 08:28:49

Första stoppet av en polis?
Regnet ser ut att ha gett med sig!

#3 Per Rabe - 2019-02-17 09:26:18

Bra kämpat! Att kunna ställa om och gilla läget när det strular är en enorm tillgång!

#4 Thorbjörn S - 2019-02-17 09:55:04

Well done Running Bear, uggh!

#5 Klas-Peter Suneson - 2019-02-17 10:39:43

Morongo reservatet etablerades redan 1908 för att indianbefolkningen Morongo Band och Cahuilla skulle skyddas. Det gäller tydligen fortfarande.

Du springer över marker där en gång dinosaurierna levde. I Cabazon som du passerade, har de byggt en replika av Brachiosaurus (armödla)?? ca 25-26 meter lång och 12-14 meter hög. Förr beräknades vikten till långt över 100 ton vilket skulle placera den i samma klass som Blåval.

Skönt att det blev ett positivt möte med California Highway Patrol.

Redan punka! Har Du reservdäck med dig? Eller har Du förberett det i depåstopp längre farm efter vägen?
Keep on running !

#6 Sten-Åke Persson - 2019-02-17 10:51:19

Vilka äventyr , men du löser dem lycka till

#7 handlaren - 2019-02-17 10:55:21

att du inte har satt på KEVLAR-förstärkta däck är en gåta
(lära gamla hundar.....)

GP: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/71-%C3%A5ringen-l%C3%B6per-tv%C3%A4rs-%C3%B6ver-usa-alltid-via-gothenburg-1.13325198

#8 Kenneth Alexandersson - 2019-02-17 12:53:10

Tack för att du tar oss med på denna fascinerande resa! Vilken strapats! Men du löser allt och tar dig vidare. Skönt med hjälpsamma människor ibland också.

#9 Bengt - 2019-02-17 13:46:43

Kul att du verkar klara det mesta utan att deppa. Keep up the good work! Hoppas du får några lugnare dagar framöver.

#10 Lasse. - 2019-02-17 17:13:27

Träffade jojje Matchenko i sommras,han gjorde sin första fulldistans Ironman som 70-åring. Han var reseledare i en grupp som jag var med i.
På mornarna kl 06 gick han upp och värmde upp med löpning innan bergsvandringarna på Andorras högplatå. Det här är lika galet det med , blir inspirerande läsning någon månad framöver :-)

#11 CaSa - 2019-02-17 17:39:37

Vilket äventyr och vilka motgångar. Fortsätt kämpa på. Så otroligt spännande och följa dig efter vägen.

#12 Robert - 2019-02-17 17:53:29

Fantastiska bilder och landskap, måste vara fantastiskt att springa i dessa miljöer.

#13 Arnold - 2019-02-17 18:03:46

Ja Björn precis börjat med 500-milaloppet och redan motgångar - men du är en optimist och som du brukar sig det mesta löser sig. Idag får hela västkusten veta om dig som Torsten skrev var det en stor artikel om dig i GP- hoppandes - många blir nog inspirerade eller frustrerade. Löp väl - ser framemot nya rapporter.

#14 Jörgen Nilsson - 2019-02-17 20:16:10

Hej Björn! Otroligt roligt att läsa om dina upplevelser. Själv har jag en något mindre utmaning Balaton Supermarathon i Ungern 19,3 mil på 4 dagar. Jag gör det för 5:e gången men det är ju ingenting jämfört med din framfart. Hoppas du får gott väder, medvind och goa tankar.

#15 sverker - 2019-02-17 22:19:52

men sträckan blev avverkad som planerat? 6 km skjuts blev alltså en extravända?
det här med däcken har du ju haft uppe redan?
trots allt blir väl öknen mer lättsprungen? medvind och behaglig temperatur?