Kommentarer på Många stupade men inte jag


Mitt Smålands- och Hallandslöp bidrog till att juli blev en bra mängdmånad; totalt 914 km eller ett snitt på 29 km/dag. Helgasjön i bakgrunden.

I juli har jag deltagit i ett udda löpararrangemang på Face Book, Spring tills du stupar. Det gick ut på att springa eller gå minst det kilometerantal som dagens datum angav. Klarade du inte det, ja då hade du stupat.

Av totalt 129 startande var det 55 som klarade utmaningen och korades som "vinnare". Jag var den som sprang längst av alla, 914 km, men något pris blev det inte eftersom det inte var en regelrätt tävling. I februari kördes motsvarande arrangemang och även då sprang jag längst. Februarivarianten var dock tuffare eftersom den inte hade en "bankgaranti". I juli kunde vi tillgodoräkna oss överskottskilometrar dagar vi inte uppnått miniminivån.

I USA och England räknar man distanserna i miles, alltså 60 procent tuffare. Jag var inne på att också göra det men avbröt mot slutet eftersom jag har ett halvmaratonlopp som väntar och då inte ville trötta ut mig i onödan. Tröjan Run Untill You Drop i milesversion ska jag dock skaffa- under mina coast to coast har jag med råge uppfyllt kraven.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Lars - 2017-08-01 15:28:00

Var rädd om hjärtat:

https://www.youtube.com/watch?v=Y6U728AZnV0

En uppföljning, med lite mindre strikta råd, här:

http://www.runnersworld.com/health/excessive-exercise-proponents-soften-their-views

#2 Björn - 2017-08-01 20:15:08

Ja, vad ska man tro? Kanske ska man ändå undersöka sitt hjärta?

Jag är dock inte orolig eftersom jag
* aldrig känt några varningssignaler från hjärtat
* har "alltid" sprungit längre än dom flesta (över 1 000 mil 2016 som 68-åring och minst 500 mil/år under de senaste 16 åren). Jag är inne på mitt 36:e år som långdistanslöpare, har nästan aldrig varit skadad och aldrig känt av hjärtat.
* visserligen springer långt och länge men tar aldrig ut mig till bristningsgränsen, mest långsam jogg och högst 1-2 maraton/halvmaror per år.
* ser löpningen som en livsstil, inte ett sätta att fly från obehag/ångest/problem etc. Därmed inte sagt att mer är bättre men jag har lagt mig på en lagom nivå där jag mår bra.
- - -
Det som gör mig skeptisk till hjärtläkaren Dr. O'Keefe ganska svepande slutsatser är bl a att han hänvisar till den danska studien som kom för några år sedan och den var statistiskt helt undermålig. Darwins evolutionslära har han missuppfattat.
Visst ska jag vara rädd om hjärtat. Men vad är ditt råd?

#3 Ingmarie Nilsson(blog.yoging.se - 2017-08-01 20:18:35

Hjärtat har jag svårt tro skulle må dåligt av detta så länge du inte springer med infektion i kroppen. Alt maxar för oftar. Klurar dock på vad som skulle kunna få dig att stupa... Finns det?

#4 Lars - 2017-08-01 23:03:30

Hej Björn,

På vilket sätt menar du att den danska studien (Copenhagen City Heart Study) som han hänvisar till var "statistiskt helt undermålig"? De hade följt 20000 danskar sedan 1976.

Svepande slutsatser vet jag inte om jag håller med, men ett TED talk får ju vara högst 18 minuter varför han inte kan gå in särskilt djupt i sin forskning. Du kan läsa två av de forskningsartiklar där han varit inblandad här:

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3538475/
* http://www.onlinejacc.org/content/65/5/411

Att du inte har några symtom är förstås positivt. Men hade Micah True det? Jag har inte grävt ner mig i hans dödsfall så jag vet inte, men han var knappast dödssjuk med tanke på att han dagen innan dödsfallet sprang 6 timmar.

Jag vet inte om jag har några direkta råd utan du får springa som du vill. Om du hade sprungit lika mycket som du gjort trots att du vetat att det var ohälsosamt för ditt hjärtat (för att du tycker att det "adds life to your years, rather than years to your life") så är det väl bara att köra på. Alla dör vi i slutändan ändå. Kanske kan det ändå vara klokt att åtminstone närma sig hans råd avseende veckomängd? Du följer väl redan rekommendationen avseende tempo. Att jaga kilometer (t.ex. 1000 mil på ett år, som du gjorde förra året) kanske inte är så viktigt egentligen? Du mår säkert bra även av en betydligt lägre veckodos.

#5 Staffan - 2017-08-03 09:12:43

Socialstyrelsen rekommenderade på 70-80-talet 6-8 skivor bröd om dagen.
Kanske Marathonsällskapat skulle rekommendera 6-8 mil i veckan :) ?
Där ligger jag nu, på 3 pass.

#6 Lars - 2017-08-03 11:07:05

Staffan,

I myndighetssverige finns förstås sådana rekommendationer redan:-). De flesta känner till "minst 30 minuter om dagen" nuförtiden, så propagandan har viss väl visst genomslag (åtminstone i folks medvetande). Rekommendationerna reviderades tydligen 2011:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/far/rekommendationer/

#7 Staffan - 2017-08-03 13:26:22

Det var en nyhet, aldrig hört talas om folkhälsomyndigheten. Jag kör mitt eget race. Hit it...

#8 Björn - 2017-08-03 14:49:22

#Lars: Det undermåliga i den danska undersökningen var att några enstaka dödsfall fick oproportionerligt stort genomslag på resultatet. Med svepande menar jag att hjärtläkaren egentligen inte gav några bra argument för att vi skulle lägga oss på hans numera låga aktivitetsnivå. Hade dödat all lust hos många löpare, även vanliga motionärer, gissar jag och hade ur ett folkhälsoperspektiv varit negativt.

#9 Lars - 2017-08-03 15:35:15

Han ger ju klara och tydliga argument för varför man ska undvika den typ av överdriven löpträning som bland annat du sysslar med. Det verkar som om du inte vill lyssna på vad han säger.

#10 Lars - 2017-08-03 15:42:16

Han är ju också väldigt tydlig med att påpeka att det sista han vill är att avråda folk från att träna. Han lyfter ju fram exempel på den stora vetenskapliga stöd som finns för att träning minskar risken för en väldigt stor andel sjukdomar. Det enda han säger att att hans forskning visar att det finns en nivå när löpningen slutar förbättra hjärt- och kärlhälsan och istället börjar försämra den.

Men som sagt, du får själv avgöra om du tycker att kilometerjakten är viktigare än hälsan.

#11 Björn - 2017-08-03 22:55:08

Jo, jag lyssnar. Hälsan är viktigare än kilometerjakten. Därför är det möjligt att jag kommer att genomgå en hjärtundersökning. Skulle den visa något alarmerande får jag ändra träningen. Men larmen från de båda läkarna skrämmer mig inte.

Jag delar ultralöparen Mikael Forsströms syn på löpardöden i detta mycket välformulerade blogginlägg:
https://lustloparen.blogspot.se/2014/10/lopardoden-en-allhelgonapredikan.html?showComment=1501792600789#c3952333356534973712

#12 Lars - 2017-08-04 12:30:21

Mikael pratar om något annat än vad jag pratar om. Han pratar primärt om plötslig död p.g.a. hjärtsvikt i samband med idrott (däribland löpning). Att det är ovanligt ifrågasätter ingen, det är bara att titta på statistiken. I Dr. O'Keefes TED talk bekräftar han ju att detta är väldigt ovanligt. Lyssna från 03:50 (https://youtu.be/Y6U728AZnV0?t=230). Det är inte vad jag pratar om. Det handlar om att överdriven träning skadar hjärtat, vilket inte är samma som att man kommer dö knall och fall under en tävling.

Micah True hade ett förstorat hjärta, i synnerhet var den vänstra kammaren utvidgad. Ärrvävnad. Mikael skriver "Ett idrottshjärta är ett styrke- och friskhetstecken". De tär inte riktigt så enkelt...


#13 Björn - 2017-08-04 18:42:32

Ok, då missförstod jag dig. Frågan är vad överdriven träning är. Det varierar säkert stort från person till person. Du menar att jag gått över gränsen så att min träning skadar/skadat hjärtat? Vettigt undersöka hjärtat trots att allt känns bra?

#14 S -T, Skåne - 2017-08-04 19:27:29

Men jag tror att ni båda missar här då Björn kallar sej själv för en"snigel" vilket jag tolkar som så att Björns mega rundor sker i ett ganska måttligt tempo = låg puls(har du uppgifter?), och det är väl kanske tom som så att kalla 60 km på 10 tim för träning en smula överdrivet. Men för hjärtat ingen större påfrestning finns ju folk som arbetar 8 tim x 5 dagar x 47 veckor i den hjärtfrekvensen. Så ni kanske pratar förbi varandra?

#15 Lars - 2017-08-04 22:53:58

S -T, Skåne

Jag är medveten om att Björn i huvudsak träningar i lugnt tempo. Jag kommenterade det i #4 med "Du följer väl redan rekommendationen avseende tempo". Det är en bra sak enligt Dr. O'Keefes forskning. Jag har inte sett att Björn loggar sin träning någonstans (inte på jogg.se i varje fall) så jag vet inte i detalj hur tempot ser ut. Jag gissar att han ligger kring 6 minuterstempo på vanliga långpass, men här får Björn rätta mig.

Det är mängden som är tveksam i Björns fall. Som ni kan se i videoklippet så såg man bäst effekt på livslängden om man sprang 10-15 miles (16-24 km) i veckan. Löpare som sprang mer än 25 miles (40 km) i veckan levde inte längre än de som inte sprang alls. Nu siktar ju inte alla att bli äldst på ålderdomshemmet utan det är ju även livskvalitén som räknas. Björn ägnar ju sig åt många löparäventyr som antagligen ger glädje i livet och då kanske det är värt det även om löpningen gör mer skada än nytta efter en viss mängd.

Jag är inte kardiolog och jag vet alltså inte vem som har rätt och vem som har fel i denna fråga. För mig låter det dock logiskt att det finns en övre gräns när träning skadar mer än den hjälper.

Om jag minns rätt så har du gjort EKG tidigare i samband med tävlingar i Europa Björn och hade du haft problem med hjärtat så hade de antagligen visat sig då.

Personligen springer jag kring 100 mil per åt och njuter av det, så för mig dödar då inte den nivå Dr. O'Keefe förespråkar någon lust hos mig.

#16 Ingmarie Nilsson(blog.yoging.se - 2017-08-05 21:19:13

Försvann min kommentar? :-O

#17 Björn - 2017-08-05 23:14:56

Försök igen

#18 Ingmarie Nilsson(blog.yoging.se - 2017-08-06 21:17:08

Hm.. Ja vad skrev jag? Jo dels tror jag inte du är i någon som helst riskzon när det gäller hjärtat. Tvärtom. Så länge du inte kutat galet mycket hårda pass och/eller springer med infektion i kroppen. Sen klurar jag på om det ö h t finns något som skulle kunna få dig att stupa? I min värld är du liksom en odödlig Duracellkanin. :-)