Kommentarer på Dag 8: Volvo på frammarsch i USA


Volvo, efter Volvo passerar mig på Interstate 84 i Oregon. Volvolastbilarna har blivit allt vanligare i Amerika och fjolåret blev ett rekordår för detta Sveriges största företag.

Man har inte så mycket att sysselsätta sig med under själva löpningen. Förutom att lyssna på radio har jag börjat räkna mötande lastbilar. Som svensk glädjer jag mig då åt Volvos framgångar.

Officiellt har Volvo en marknadsandel på 12 procent i Nordamerika, alltså även Kanada inräknat. Vi talar då om tunga lastbilar över 16 ton. Den typen av fordon är mycket vanliga på Interstate där jag nu springer. Men kan det verkligen stämma att drygt var tionde lastbil är en Volvo, det kryllar ju av Volvo?

Jag satte därför igång att räkna de stora lastbilarna jag mötte, räknade upp till 100 bilar där Volvo ingick i den ena gruppen och alla andra märken i den andra. Totalt har jag gjort tio sådana räkningar, alltså 1 000 bilar,  och då utgjorde Volvo i snitt runt 20 procent, i några räkngar kom jag upp till som högst 30 procent och som lägst 10. Naturligtvis inte statistiskt korrekt men ger en fingervisning ändå, tror jag. Vanligast är tyska Freightliner (Mercedes-Benz) som är tre gånger större.

Dagens löpning mellan Arlington och Boardman trodde jag skulle bli ganska lätt. Men det blev en mycket besvärlig etapp eftersom vägrenen bestod av vassa stenar i asfalten, fick två punkteringar inom kort. Och remsan innanför den vita linjen där asfalten var slätare var så smal att jag kom otäckt nära trafiken. Fick en tillsägelse av polisen- men också vatten! Temperatauren var uppåt 30 grader och i morgon ska det bli ännu varmare.

Plötsligt har jag fått problem med innerslangar till kärran. Det gamla paret i Banks som lagade hjulen lyckades förstöra en slang och idag blev alltså två andra illa tilltygade. Kontaktade därför Linda som fixar nya slangar till mig och överlämnar dessa då vi möts i Idaho där hon blir följechaufför under två etrapper.

Någon efterfrågade en länk på min sträcka i Oregon och här är den:

https://goo.gl/maps/9JPbBaKyp2GLQaoR6

Möte i Boardman, OR mellan två gamla ödlor.

Dagens distans till Boardman, OR: 45 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Otto Gullesen - 2023-05-13 09:47:29

Hei Bjørn. Veldig gøy og følge deg. Har jo lest de fleste sidene i på dine tidligere turer. Men ekstra kult å følge deg nesten live. Du har hatt noen pungteringer. Har ikke hatt noen på 3000 km. Men antar veiskulderen er i dårlige tilstand enn her i Norge. Håper å følge i dine fotspor neste år. Må få til en ordning med jobben først. God tur videre and keep on running :-)

#2 Andreas - 2023-05-13 10:53:09

Jobbigt med punkteringar. Med inspiration från dig ska jag springa till Gustavsberg för att äta middag, blott 20 blygsamma kilometer.

#3 Klas-Peter Suneson - 2023-05-13 15:55:04

Du uppger att under din löpning brukar Du lyssnar på Sveriges Radio.
Natten till i dag den 13 maj, sände Sveriges Radio P1 Fågelsångsnatten från kl. 24 ? 08.
Vi lyssnade mellan 04 ? 05 då var det som bäst!
Att lyssna på fågelsång när lastbilarna sveper tätt förbi, - är inte lätt.
Så Du får ta det vid ett annat tillfälle när Du behöver vila och avslappning.

#4 Maths - 2023-05-13 21:25:42

Skönt att trafiken är gles. Hur många delstater kommer du springa genom i år?

#5 Christoffer - 2023-05-13 21:42:31

Din undersökning är det nog inget fel på men däremot så kan det bero på andra variabler. T.ex. att Volvo är vanligare i norr än söder eller just i Oregon. Vet inte livslängd eller hållbarhet men det är något annat som kan öka Volvos marknadsandel.

#6 Björn - 2023-05-14 01:46:05

#Maths: Det blir elva delstater. Efter Oregon väntar Idaho, Utah, Wyoming . . .
#Christoffer: Ja, så kan det säkert vara, Oregon behöver inte vara representativt, Tidigare rullade väldigt många gamla "skorvar" men strängare miljökrav och högre bränslepriser kan gynna de stora tillverkarna.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg