Kommentarer på Mission completed!


.Hökarängen blev min sista stadsdel av sammanlagt 114 stadsdelar i Stockholm stad. Stockholm har 5 271 namngivna gator och torg och jag har nu sprungit på de flesta, dessutom på 100-tals gång- och cykelvägar. Uppskattningsvis har det blivit 300-350 mil.

En termos med kaffe, hemgjord lingondricka, två dubbelmackor, två hårdkokta ägg och några punschpraliner. Det bestod lunchen av de flesta dagar under mitt nu avslutade gatuprojekt.

Ja, nu är det klart- jag har i år sprungit på (nästan) varenda gata i Stockholm. Totalt blev det cirka 5 000 gator, från Akalla i norr till Farsta i söder. Jag kan tacka coronaläget i Sverige för att projektet blev av. Myndigheterna rådde oss i riskgruppen (jag är 72) att vara extra försiktiga men ut och promenera var ok.  Det dystra läget triggade mig varför jag passade på att springa lite mera än normalt.

Lockelsen i projektet var bland annat just dessa primitiva luncher. Vilken frihetskänsla att sitta på en parkbänk i okänd förort och hälla upp sitt kaffe, knacka ägget i bänken, titta ut över förbipasserande och lyssna på radion. Oj vad mycket radiolyssnande (mestadels P1) det blivit. Och vad fantastiskt mycket nytt jag fått se.  Varje stadsdel, hur trist den än kan synas vara, har sina pärlor.

Det fina med det här projektet har varit att jag inte haft någon tidspress. Jag började i april med Bromma stadsdelsområde med inte mindre än 23 stadsdelar, förmodligen Stockholms mest gatutäta stadsdelsområde. Tretton dagar tog det och under tiden passade jag också på att springa på alla gator i Solna stad.

Hur har jag då rent praktiskt lagt upp det hela? Logistiken har varit viktig. Jag har tagit stadsdel för stadsdel. För att inte missa gator ringade jag in stadsdelen i en handhållen gps, la in stödjepunkter (norr, söder, väster, öster och mitten). Vid enstaka tillfällen tog jag pendel eller tunnelbana till eller hem från stadsdelen men i regel sprang jag t/r vilket gjorde att det blev väldigt mycket ”dölöpande. Ja, dessa transportlöpningar gissar jag har blivit lika långa som själva gatulöpandet.

Alla gator har sin egen historia. Den om Söndagsvägen 88 i Hökarängen tillhör de rysligaste och skildras av Peter Englund i boken med samma namn. Nyligen såldes denna riksbekanta bostadsrätt för 5,5 miljoner kronor, en 3,5:a på 82 kvadrat. Mordet här 1965 kan knappast ha trissat upp priset.

Folk har frågat hur långt det hela blev. Jag har inte koll men gissar på 300-350 mil vilket kan jämföras med ett coast to coast som är ca 500 mil. Beräkningarna bygger på att varje gata i snitt är 340 meter (jag har gjort en statistisk beräkning) och att transportlöpningarna varit lika långa som gatulöpningarna. Till min hjälp har jag haft en lista på alla gator Stockholm stad tog fram för mig.

Har jag verkligen sprungit på alla gator? Nej, jag missade varje gång några och det upptäcktes när jag hemma satte in gps-klockan i datorn och fick upp en karta. Har missarna varit för många har jag ibland återvänt. Men jag har varit nitisk, inte medvetet fuskat och jag har i de flesta fall sprungit hela längden på gatorna, alltså inte bara satt min fot på dem. Det har därför blivit väldigt mycket spring fram och tillbaka varför jag önskat att jag haft ett datorprogram som ritat upp en optimal rutt. Ibland har jag bara sprungit halva gatan och vänt på mitten men ändå fått ihop gatans fulla längd. Just att springa hela gator har varit väldigt givande. Ofta döljer det sig något sevärt som jag annars skulle ha missat. Och tänk vad mycket snack jag haft med villaägare som varit ute på sina tomter. Jag har fått reda på massor men som i USA, folk har väldigt dålig koll på sina närmsta omgivningar.

Prästgatan i Gamla Stan bland det finaste Stockholm kan visa upp.

Vilka områden har varit de finaste? undrar du kanske. Den frågan är lätt att besvara; Gamla Stan klar etta och Södermalm tvåa. Och vilka har varit de fulaste/tristaste? Här får jag vara lite diplomatisk och säga att alla stadsdelar har sina pärlor. Men Norra Ängby med sina 1 320 enkla och hemmabyggda småhus från 30- och 40-talet gav ett enahanda och trist intryck, dock inget förfall. Nej, förfall såg jag ingenstans. Västertorp, Östberga, Rågsved, Bredäng, Akalla och Husby lockade heller inte, däremot tyckte jag nog Kista och Rinkeby var bättre än sitt rykte, samma med Sätra med sin blandade bebyggelse. Just blandad bebyggelse och om det dessutom är lite kuperat och man har sparat naturen gör en stadsdel mer levande och trivsam. Att bebygga stora områden med samma hustyper blir sällan lyckat och här kan jag ta Liljeholmskajen som exempel medan Norra Djurgårdsstaden är motsatsen.

Stockholms alla stadsdelsområden är nu avklarade.Sedan i våras ingår Älvsjö stadsdelsområde i Hägersten-Liljeholmen.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Löparvän... - 2020-12-03 18:15:23

Björn du borde få en medalj av länets landshövdind för din bedrift.
Eller en medalj av kungen. Du är kungen i denna stad tycker jag.

#2 Frihet - 2020-12-03 18:48:18

Intressant du säger om att sitta i en förort och hälla upp en kaffe och uppleva frihetskänsla! Det är väl vad alla vill ha! Men hur.

#3 R - 2020-12-04 14:17:41

Misstänker dock att bästa svängen låg i Hökarängen ;)

#4 Olle - 2020-12-04 15:23:25

Vad är nästa projekt?

Springa på alla cykelvägar och stigar?

#5 A V - 2020-12-04 16:04:13

GRATTIS till en imponerande prestation!

#6 Andre' - 2020-12-04 21:55:37

I m p o n e r a n d e!! Stort grattis till genomförda mastodontprojektet!

mvh
Andre'

#7 Jan-Olof - 2020-12-05 17:26:28

Grattis Björn,
Imponerande! Lite svårt att förstå att det kan vara så långt. Förstod jag rätt att de 300-350 milen är inklusive transportlöpningen?

#8 Björn - 2020-12-05 19:26:24

#Löparvän: Tack. Men egentligen inga märkvärdigheter. Jag har bara varit systematisk och idog och det ger på pappret resultat. Andra springer mera planlöst, lite hit och dit, men kanske lika långt.
#Olle: Jag har en stor grej på gång men vill inte säga något för allt är så osäkert just nu.
#Jan-Olof: Tack. Ja, jag tycker själv att 300-350 mil låter överdrivet. Jag har inte koll men så här räknade jag: Varje gata är ca 340 meter i snitt så 340x5 000 gator blir 170 mil. Lägg där till transportlöpningen som var ungefär lika lång så blir det 340 mil. Allt är visserligen dokumenterat men jag har inte orkat gå igenom det hela. Möjligen ska jag också dra bort att jag kanske missat 5 % av gatorna. Distanserna på mina coast to coast är betydligt säkrare.

#9 Sten-Åke - 2020-12-06 11:29:20

Grattis Björn
Mycket intressant det redogör om olika stadsdelarna,
väntar på ny äventyrs löpningar.


#10 Mister Blister - 2020-12-06 21:51:11

Underbart! Grattis!
Jag tror snarare att du underskattar distansen. En vinterdag med tjugo minusgrader valde jag "kort" löpning inne i byn här hemma (två kvadratkilometer) och fick ihop över två mil på gatorna.

#11 Kyla - 2020-12-09 18:37:37

Vad sa grannarna? 18 minus var max vad jag pallat. Vinteroverall?

#12 Maria Nilsson - 2020-12-11 13:49:36

Grattis! och roligt att vi hade denna information om alla gatunamn som du kunde ha användning av.

#13 Björn - 2020-12-11 21:12:44

Din lista på gatunamn mm var så bra eftersom det gick att sortera på stadsdelar och även i bokstavsordning.

#14 Prästgatan - 2020-12-19 18:42:32

Ser ut som en gränd i Venedig. Slitet och vackert!


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg