Kommentarer på Billig EU-bike kan ruinera dig!


På pappret billigt  men i praktiken dyrt transportmedel. Den här cykeln vid Albano var ovanligt lättrampad. Problemet var bara att tramporna gick runt utan att bakhjulet rörde sig. Eftersom jag glömde avbryta hyrperioden kostade den cykelturen på 0 minuter över 300 kronor!

Apostlahästarna kan jag oftast lita på. De ställer upp i ur och skur och har tagit mig en sträcka motsvarande cirka fem varv runt klotet. Annat är det med en "EU-bike". . .

EU-bike? Ja, dom där pistagefärgade hyrcyklarna i risigt skick som står och skräpar lite här och var. Har du sett någon cykla på en sådan, knappast i alla fall någon under 50? Jag som är 72, tillika i riskgruppen och som ska undvika kollektivtrafiken har dock kastat lystna blickar på hojarna. Elsparkcyklar har jag ännu inte vågat mig på men snart är det nog dags.

En EU-bike är liktydigt med problem. Visst, när allt funkar kan de vara ok om du bara ska ge dig ut på en kortare tur. Som idag när jag skulle träffa ett gäng löpare för att springa en tur på 35 km i Stockholms skärgård. Allt gick så bra till en början...

Cykeln stod parkerad på gatan utanför min port. Jag låste upp med min scanner i mobilen och cyklade glatt iväg, parkerade hojen vid framkomsten, låste den och anslöt mig till löpargruppen, Vad jag då inte visste var att man också måste göra ett knapptryck för att avsluta hyrperioden, annars fortsätter minuterna att ticka på. Det blev en dyrköpt läxa.

Vi var ett gäng på åtta löpare som sprang från Gullmarsplan till Vaxholm via Lidingö och Bogesundslandet. Vi åkte med SL och två skärgårdsbåtar och här har just båten släppt av oss vid vår sista brygga. Till vänster i blå tröja dagens ledare, Mats Dänsel och i förgrunden Cecilia Petersson.

På de två färjorna hade man i coronans tid dragit in de handhållna kortläsarna (några fasta fanns inte) och på bussen hem från Vaxholm kunde jag heller inte betala med mitt SL-kort. Totalt missade SL 75 kronor och jag inbillade mig att mina resor inklusive hyrcykeln gått med "vinst".

-Du har smitåkt, du skulle ha betalat med en app i telefonen, konstaterade hustrun bistert efter hemkomsten.

Inser att jag inte riktigt hänger med min tid; cyklar EU-bike och så det här med den missade SL-appen. Nä, jag får nog rycka upp mig och pröva en elsparcykel ändå. Fast då kommer jag utmärka mig med att ha en hjälm på huvudet, det har ju knappt någon.

Löpargruppen hängde jag i alla fall med. Riktigt skönt att springa med ett gäng ultralöpare, då går det inte alltid så fort. Och så har dom sina "ultrabackar", backar man går uppför.

Att ramla är jag riktigt bra på. Därför springer jag numera sällan i terräng, brukar stupa på stenar och rötter. Så även idag ute på Lidingö där jag slog i axeln. Tänk, under mina sju coast to coast, nästan ett jordevarv, har jag aldrig ramlat omkull. Fast då har jag ju min rollator, joggingvagnen, att hålla mig i. Så når gruppen idag valde att springa "trail" sista sträckan valde jag den asfalterade landsvägen. Jag hade innan snappat upp att det skulle bli en hel del "teknisk terräng". Det är liktydigt med mycket stenar, rötter och andra besvärligheter.

Bogesunds slott är en imponerande byggnad som uppfördes under mitten av 1600-talet på initiativ av Per Brahe den yngre.

I Vaxholm kryllade det av människor. På bussen hem var det rätt trångt varför jag borde ha valt annat färdmedel. EU-bike var dock inte att tänka på och inte heller skärgårdsbåt. När bussen närmade sig Stockholm hoppade jag av för att ändå gränsla en cykel. I appen kunde jag se att två fanns parkerade vid Kräftriket i Albano. Naturligtvis fungerade ingen så det blev apostlahästarna igen.

Andra tar bilen till sopåtervinningen, jag tar babyjoggern.

Bra mängdvecka; 171 km.

Keep on running!

PS

Dagen efter får jag en smärre chock. Notan för mina två cyklar, varav den ena inte fungerade, slutade på ca 400 kronor eftersom jag glömde att avbryta hyrperioden.




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 sverker - 2020-06-17 13:54:34

Apostlahästar ja - Du föregår med gott exempel - förr vandrade man
vägarna och stigarna fram när man skulle ta sig nånstans - masarna
hade en led till Stockholm som började i Malung. Vet folk som testat
den nyligen - back to basics kanske blir framtiden?
Bogesund - det här bygget är från slutet av 1800-talet - det fick förfalla
i 40 år innan Staten tvångsinlöste det 1946. Ägaren var megarik och
bodde inne i stan men han gillade inte de anställda därute.
EU-Bike vill att man talar om att det finns cyklar slängda överallt
men vem ids? Typisk EU-idé! EU-shopper = kreatursfoder!
Ursäkta detta var inte löpning. Dom här gatulöpen är skojiga men
Gamla Stan går väl inte? På natten kanske? Zick zack i gränderna?
Har en kompis i Fredrikshof som var polis på Nicolai polisstation
på den tiden de bara hade en lång sabel - när Finlandsbåtarna
anlände Skeppsbron jagade de upp fylleristerna på Söder att
gripa folk brydde man sig inte om. Nåt att ta efter?
Varje underårig gymnasist visste att man köpte sprit i Gula
Gången...?.

#2 Björn - 2020-06-18 18:35:27

Ja, Gamla stan med allt folk dagtid kan bli lite marigt. Har dock ingen brådska. Jag intar ju olika stadsdelsområden i Stockholm och skrev tidigare att Södermalm var avklarat. Det var bara delvis sant- Södermalms stadsdelsområde består också av Gamla stan, Reimersholme, Långholmen och Riddarholmen och Södra Hammarbyhamnen. Frågan är om jag ska mäkta med varenda gatan inom Stockholm stad..

#3 sverker - 2020-06-19 16:59:19

jamen det är ju otroligt intressant? Som jag skrev fick en taxiförare
göra 8000 mil i London till fots eller på moppe innan han fick ett leg
och i den stan är det ett enda gytter - jag vet - sedan 1062 är jag
bekant med stan och även bott där - gissa om jag tassade runt i
varenda vrå - staden var/är genomtrygg! Glad Midsommar!

#4 =) . - 2020-06-19 18:50:41

Jag skulle också velat vara med då..=).