Kommentarer på Att ta ut sig


Utslagna 10 000-meterslöpare på Ensked IP. Men de är inte tröttare än att de kan kolla mellantiderna på sina klockor.

Andra kan ta ut sig fullständigt under ett lopp men inte jag. Kanske kan man träna upp den färdigheten?

I tisdags besökte jag Enskede IP och Studenternas Långlöparkväll och såg fyra 10 000-meterslopp. På plats fanns många elitlöpare (snabbast av alla var Jonas Leandersson, IF Göta med 29.47). Men där fanns också många duktiga äldre motionärer med tider under 45 minuter på milen.

Skönt att jag inte anmälde mig, tänkte jag där jag satt relativt ensam på läkataren. Här hade jag kommit sist och kanske fått utstå nesan att man blåst av loppet innan jag kommit i mål. 

Det jag förundras över är hur många som lyckas ta ut sig och stupar efter mållinjen. Det gäller såväl elit som motionselit. Uppenbarligen ger man allt, något jag aldrig lyckats lära mig. Under själva loppet när tröttehten kommer blir för mig tider och placeringar inte så viktiga. Men före och efter var de viktiga.

Jag minns t ex ett maratonlopp i Örebro för många år sedan då jag skänkte bort en pallplats. Strax utanför idrottsplatsen pågick gatuarbeten, det var trångt när vi skulle springa i mål och jag hade en löpare flåsande i bakhasorna. Jag stannder upp, släppte förbi honom och sa några vänliga ord om att han kunde passera. Hur korkad får man bli? Samma sak brukar hända under Bore Cup. Springer någon konkurrent om mig är jag rökt, lyckas aldrig mobilisera nya krafter. Hur gör man egentligen?

Jonas Hellström är 58 år och tävlar för Danderyds SK. Han sprang på 38.02, blev trea i sitt heat med 35 löpare där alla utom två var yngre.

Jag sprang ut till Lidl på Ekeö och köpte ett par löparskor av märket Crivit för 199 kr. Mina förra, som dock till utsendet inte är identiska med dessa, var bland de bästa jag sprungit i men livslängden var bara den halva jämfört med märkesskor. Lidl säljer denna vecka även löparkläder av samma märke och även dessa är mycket bra. Köp är mitt råd.

Veckans distans: 112 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 sverker - 2019-06-26 21:50:21

men är det inte litet koketteri att slänga sig på banan efter mål? sen tycks
folk ha slutat med nedjoggning efter loppen? jag hade SM-mästaren i M75
45 på tiotusen Åke Leverin efter mej i VDM 5000 meter 2015 på Sätra -
han bröt....jag fick blygsamma 35 - 12.58 på 3000 dock - kallt och regn.

#2 sverker - 2019-06-26 23:16:06

25 menade jag...

#3 Ed. - 2019-06-27 09:53:49

Att löparna lägger sig ned på banan efter loppet är för att inte svimma. Vadmuskeln pumpar blod till hjärnan när du springer, stannar du tvärt och står upp får hjärnan för lite blod. Alternativ till att stanna och lägga sig ned är att fortsätta gå, vilket många gör. Så att de faktiskt orkar kolla på mellantiderna när de ligger ned har inte med att göra att de ?låtsas? vara trötta utan för att de får blid till hjärnan då och klarar av att kolla efter.

#4 Sven - 2019-06-27 18:50:46

Kul sport.!

#5 Mårten - 2019-06-28 15:35:33

Har också köpt löparskor och kläder på Lidl. Det lilla man löper så
har jag råd att köpa nya skor varje halvår. Jag upplever också att
för min del att dom är lätta och sköna. Deras löparkläder är också
mycket bra. Du blir inte bättre löpare med skor som kostar minst
ett par tusen. Det är innehållit i skorna som gör resultatet.

#6 sverker - 2019-06-28 21:40:36

har just köpt skorna - dom är toppen - kläderna också!
Lidl har ca 30.000 butiker och kan nog förhandla fram bra priser?
Det är ett familjeföretag. ICA och COOP kan slänga sig i väggen!

#7 Löparvän - 2019-06-29 09:05:38

Vilka lätta -billiga och fina träningskor på Lidl. Tackar för tipset. Köpte
Ett par för distansträning - Ett par för intervallträning och ett par för snabbdistans. Jag har märkt att när jag sätter på mig olika par skor så vet jag också vilken form va träning jag ska genomföra.
Men jag har också märkt att ju lättare skor man köper. Ju mer plast
i sulurna som gör att dom är halkiga på vintern. Med andra ord Lidl
skor är inga vinterskor. Men det är bra som jag upplevt. ?

#8 Löparvän - 2019-06-29 09:07:51

Jag glömde 3 par skor 597 kronor.

#9 Sven - 2019-06-29 15:52:53

Vem passar dom?
Löpare med medelsvensson fötter och medelsvensson löpsteg?
Om det bara är en modell.

#10 Sven - 2019-06-30 20:14:09

Lidl ! Stora skyltar, här är osten, här är mejerierna. Och så skor , verktyg och kläder mellan köttdisken och grönsaksdisken- sunkigt... Typiskt underklass!

#11 Björn - 2019-07-01 09:33:30

#Sverker: Ja, man ser numera få som joggar ner efter loppen. Borde göras oftare! Slarvar själv.
#Ed: Intressant, visste inte det.
#Löparvän:Du har gjort ett kap.
#Sven: Din koppling till medelsvensson och underklass är obegriplig.

#12 Sverker - 2019-07-01 11:37:04

Omsprungen? I England är det inga problem i terränglöpen -
där blir det nämligen kö vid stättorna i fårhagarna och loppet
börjar om så att säja? Nerjoggningen är ju bonus - mycket
skönt! Ernie Hjertberg - den svenskamerikanske tränaren av
svenskarna i Stockholm OS 1912 sade att de skulle ta ett iskallt
bad efteråt och smörja in kroppen med olivolja. Förr hade klubbarna
ofta en egen massör. I Hofvet hade vi operasångerskan Gunilla Wallin.

#13 Sven - 2019-07-01 18:25:55

Lidls koncept riktar sig till folk med lägre betalningsförmåga .Sortimentet förvirrar !
Produkterna är mainstream. Köp allt som är bra givetvis.

#14 Ed. - 2019-07-03 14:20:50

@Sven. Hur bra stämmer ditt påstående om Lidl och underklass? Lidl-butiken i Danderyd går nämligen bra. Är det alltså i Danderyd som underklassen bor?

#15 Sven - 2019-07-03 19:02:43

Knappast, jag hade en kusin som bodde i Stocksund, så jag vet. Kul om Danderyd uppskattar LIdl. Bra att dom väljer andra områden också som målgrupp. Om just dom nu kommer till butiken?

#16 haha sven - 2019-07-03 19:22:09

haha sven jag känner EN jag med som är lite bakom flötet då måste ju alla andra vara fiskare .....

#17 Sven - 2019-07-03 19:30:42

Återgå till löpningen.

#18 Stefan van den Berg - 2019-07-05 01:44:51

Ja det går att träna på avslutningar och gör du det så blir du förmodligen bättre på det. Du som är en extrem långpasslöpare är kanske usel på att avsluta fort, men du kan kanske bli lite bättre i alla fall.

Gör några prov med avslutningar när du springer Parkruntävlingar.

När jag tävlade så brukade jag köra med avslutningar enligt en trestegsmodell (trestegsraket). Jag hade i förväg bestämt var jag skulle öka, så att jag hela tiden under loppet var införstådd med var det skulle bli jobbigare.
Min modell har tre steg, först kommer Fartökningen, sen kommer Spurten och sist kommer Sprinten.
Fartökningen brukade jag inleda någonstans mellan 1600 meter och 700 meter före mål och nästan alltid i samband med ett motlut. Fartökningen innebär att du ökar så det inte längre är bekvämt, flåsig andning och tendens till mjölksyra. Jag visste att min kropp fixade detta i avståndet jag hade kvar till mål.
Spurten ja den kommer när det inte är så långt kvar, för det går alltid att ta ut mer av kroppen. Spurten börjar någon gång när det är mellan 450 meter och 200 meter kvar till mål. Samma där så har du bestämt innan var Fartökningen ska gå över i Spurten. I Spurten så lägger du på armarna och låter dem sköta farten på benen. Benen följer alltid benen i någon minut även om de är helt slut. Mjölksyran får vara besvärande nu.
Spurten går över i Sprinten vid en förutbestämd punkt någonstans mellan 150 meter och 50 meter för mållinjen. Jag brukade ha den punkt där jag i mitt utmattade jag kunde se mållinjen, där övergick jag i Sprinten.Under Sprinten så är det maximal armpendling som gäller och om möjligt höga knän, pröva att luta kroppen något framåt. Maxfart är det som gäller och alla (även långdistansfenomen) har några snabba muskler som kanske orkar i 10-20 sekunder och ja det får göra ont. Försök sprinta om någon och skrik lite, då känns mjölksyran mindre.



#19 Björn - 2019-07-05 09:55:15

Tack, Stefan. Mycket bra redogjort. Ska pröva "din" metod på något parkrun.

#20 sverker - 2019-07-05 11:59:14

provade dojorna på TSM igår (backe+intervallstege) och de är helt
OK - byter till bättre sulor dock. Crivit har ett labb - de skulle nog
gärna vilja ha Dina utslitna skor? Dina USA - löp är totalt otroliga -
en slags moderna upptäcktsresor? Jorden Runt på 80 dagar =
Tvärs USA på 90 dagar!

#21 sverker - 2019-07-05 12:02:41

FIT-lab - info@fit-lab.de har provat ett par CRIVIT mot märkesskor
och resultatet är minst sagt sensationellt - har alltid misstrott märkes-
skorna -.ett jippo.