Från den 70 meter höga järnvägsbron över Canadian River utanför Logan, NM, störtade ett godståg ner i floden. Jag besökte olycksplatsen och HÄR kan du se min fem minuter långa men tyvärr något skakiga video. Jag har information som massmedia saknar.
Bara några kilometrar från mitt motell här i Logan, New Mexico, blåste i förra veckan ett godståg av från järnvägsbron över Canadian River. Tjugotre järnvägsvagnar störtade ner i floden och mirakulöst skadades ingen människa.
Jag besökte olycksplatsen idag och såg en enorm förödelse. Krossade vagnar låg utspridda över ett stort område och uppröjningsarbetet pågick för fullt. Eftersom jag bar reflexväst och gul löparjacka reagerade ingen och jag kunde gå och filma helt fritt. Efteråt har jag inhämtat information som pekar på en jätteskandal kan ligga bakom olyckan.
Lokalpressen rapportering var bedrövlig- knappt några bilder samt knapphändig och missvisande information från den kanske största händelsen på många år i området. Det var de kraftiga vindarna mitt på dagen i onsdags i förra veckan som låg bakom olyckan, hävdade tidningen Quay County Sun.
En utredning har nu startat och enligt mina informationer kunde olyckan ha undvikits. Jag talade med en utredare på platsen som intervjuat de två personerna i förarhytten på godståget. The conductor, chefen, gav order om full fart över bron trots att han fått information om enorma vindstyrkor och att de flesta av de totalt 73 vagnarna på Union Pasific-tåget var tomma och lätt kunde blåsa av.
The conductur förstod inte att vagnarna blåst av, bara att något onormalt inträffat. Han hade innan fått information direkt in i hytten från vindmätaren, säger utredaren och pekar på en liten mätare strax efter bron.
Det var inte första gången det här händer?
-Riktigt. Vi hade en liknande olycka för ca fem år sedan. Då kom tåget i andra riktningen.
Varför finns inga vindskydd på bron?
-Ja, det kan man undra. Bron är den längsta på den här linjen och det brukar blåsa mycket här.
På en restaurang i Logan samtal jag med en pensionerad lokförare från det konkurrerande företaget BNSF.
-Hade jag varit conductur på det tåget hade jag fått sparken. Antingen skulle han ha stanna eller ha krypkört över bron. Det här är en skandal.
När jag går runt på olycksplatsen med löpvagnen och filmar reagerar jag på att området inte är avspärrat. Det finns inga skyltar, inga vakter. Får det gå till så här? Det ska bli spännande att senare ta del av vad utredningen kommer fram till.
Dagens distans: 48 km
Keep on running!
#1 sverker - 2019-03-21 07:53:18
som på Storabältbron alltså? På SJ blev det förr fängelse för en sådan sak? Hört att man lägger en bok på dödmansgreppet? Järnvägsbolagen tjänar för litet pengar och har för liten personal - skatta av bilismen det de behöver! Spårnätet behöver underhåll! Den där bron är urgammal. Järnvägsobligationer var ett sätt få in pengar för det kostade ju rejält att bygga järnvägar. Du Björn kanske kan förklara hur en obligation funkar - bra ränta men hur i helsike blir det med betalningen? Kina har ju köpt massor med USA-bonds, lägg därtill dollar mer än Tysklands BNP! Det går fort i marknadsekonomin - där föll dom på eget grepp!
#2 sverker - 2019-03-21 08:35:18
2007 var förra gången. Aaaaah - en VOLVO-dumper !! T.o.m. en vindmätare på bron som sänder till förarhytten! Conductor? Vad heter då konduktör på engelska?
Vilket liv Björn! Du springer 5000 mil kors och tvärs USA! Snacka om gräsrotsreportage!! Route 66 ändar i Santa Monica - där bor en släkting - eller bodde? Han jobbade på Douglas flygplansfabrik där. 24/2 1921 startade ett plan för en coasttocoastflygning nonstop - de blev dock tvungna mellanlanda. Senare blev det DC-planen - dessa körde alltid SAS, från DC-3 och framåt. Boeing är i Seattle - där har jag också släkt. Hur många smålänningar stack - en halv miljon?
#3 sverker - 2019-03-21 08:56:18
jag kollar: conductor - konduktör! Eller tågmästare på svenska - denne står väl över lokföraren?
#4 sverker - 2019-03-21 09:15:08
men även en tom godsvagn är ju jättetung? grejen är att hjulen under fart ligger på mycket lätt - stillastående skulle de omöjligt blåst av bron? USA har aldrig skaffat ATC? Regeln som inte hölls var 1 minuts längre överfart. När tyskarna byggde järnvägsbroar i Iran var det dödsstraff om bron rasade. Den här har fackverk - tåget går högst upp - inget vindskydd.
#5 Klas-Peter Suneson - 2019-03-21 09:41:52
Här vaknade den gamle journalisten ! Plötsligt var det inte bara löpningen och vägen som skulle berättas. Här skulle en tågolycka skildras och orsakerna penetreras . Även att olyckan hade inträffat en vecka tidigare, så får reportaget med vridna stålskelett dramatik i spekulationerna om dolda brister som av ekonomiska skäl ignoreras. Journalistens huvuduppgift är att kritiskt granska dem som har makt. Du fullföljer dit värv!
Keep on running!
#6 sverker - 2019-03-21 13:08:45
det var de sista 26 vagnarna i ett tåg med två lok och 73 vagnar. vindstyrkor upp till 33 sekundmeter. Union Pacific. Hur är det med tågklarerare? Förr satt det massor med tjänstemän och höll koll. För stort ansvar på lokförarna! DB är en dröm tycker då jag! I gamla öststaterna lever järnvägskulturen kvar. Minns en östtysk konduktris på det utmärkta tåget från Mora vidare Sthlm C. En steward på varje DDR-sovvagn som tillhandahöll miniflaskor med sprit och annat trevligt, i smyg försökte söta tjejer köpa strumpbyxor, grammofonskivor med mera-jag uppfattade det som att de var sanktionerade. Det fanns en butik med öststatsbegärliga varor på ett ställe i Sthlm. Resan blev gratis. Berlinexpressen avgång 1715 varje kväll - Berlin på morgonen efter.
Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg