Kommentarer på Gör Stockholm Marathon till veteran SM!


 

Stockholm Marathon är Sveriges i särklass största maraton och är också SM i maratonlöpning. Här finns alltid de bästa löparna på plats, även bland veteranerna, och därför borde Stockholm också vara SM för veteraner.
 

I helgen gick veteran SM i maraton i Mariestad. Trots SM-status presterades få toppresultat. Så är det nästa alltid på dessa veteranmästerskap eftersom de bästa löparna uteblir.

Det är ganska lätt att knipa medalj på ett veteran SM i maraton eller halvmaraton. Tävlingarna är mycket chansartade, ibland kommer de bästa löparna men för det mesta uteblir de. Vem vill springa ett perifert landsortslopp när det finns Stockholm Marathon? verkar de flesta duktiga veteraner resonera.

Mariestad var inget undantag. Tiderna där var i genomsnitt 16 minuter sämre än tiderna på Stockholm Marathon. Jag har då tittat på snittet för topp tre bland männen i ålderklasserna 35-65 år. Det var bara i en enda klass, M55, där ettan sprang snabbare i Mariestad än i Stockholm. I snabbaste veteranklassen, M35, var skillnaderna störst, i snitt 36 minuter! Där gav en tid på 3.17 ett brons, samma tid i Stockholm hade inte räckt för att komma in bland de tusen bästa!

Vad beror då det här på? Ja, förklaringen är naturligtvis att vetranmästerskapen har låg status. För löparna är det trist, en medalj är inte särskilt mycket värd när den kan vinnas allt för lätt. I Stockholm är däremot konkurrensen stenhård och att komma bland de tre första i sin ålderklass smäller högt. Därför tycker jag att Stockholm Marathon också borde få arrangera veteran SM.

Samma gäller halvmaraton. Det är på de största tävlingarna de bästa resultaten görs. Därför borde Göteborgsvarvet eller ännu hellre Stockholm Halvmarathon vara veteran SM, inte något litet landsortslopp.

Jag kan förstå att småklubbar gärna vill arrangera ett SM. Men då borde dom också anstränga sig för att locka de bästa veteranerna till sin tävling. Ett sätt vore att t ex bjuda på startavgiften och/eller resa och logi. Det är idé jag tidigare torgfört i tidningen Marathonlöparen. Men ingen har nappat varför veterantävlingarna generellt håller låg resultatnivå jämfört med de stora loppen. Hur kul är det att ta medalj på en medioker tid?

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Alex - 2014-08-24 22:15:00

Håller helt med.
Årets VSM på halvmarathon i Kalmar var däremot ett undantag.

#2 Lars Leonardsson - 2014-08-25 08:31:00

Håller också med, kan man inte locka veteraneliten till de små loppen bör SM avgöras i de stora. Dessutom har somliga löpare svårt att prestera bra på små lopp när man i praktiken ofta springer solo. Tyvärr finns ju nästan inga mellanstora lopp här i Sverige men det kan ju bli bättre med löparvågen som bara tycks fortsätta.

#3 Christer - 2014-08-25 09:30:35

Visst kan det tyckas trist att få springer dessa Veteranlopp. Men anser att de har bättre koll på de startande och därmed inget fusk med att andra springer i falsk namn och klass. StockholmM bryr sig knappast om det.

#4 maif - 2014-08-25 12:34:00

stockholm bryr sig inte om löparna endast så står vinst som möjligt banan samt dålig tröja för närmare 1000KR NEJ TACK MYCKET TREVLIGARE MED MINDRE MAROR

#5 Leif Larson - 2014-08-25 17:09:27

Jag håller med att det är tråkigt när inte alla de bästa springer VSM även om jag själv lyckades gå mot trenden och både sätta pers och tangera mästerskapsrekordet (2.47:37 M55) i lördags. När det gäller tävlingarna på bana verkar det dock inte spela nån större roll att tävlingarna går i storstäderna, det är fortfarande alldeles för få deltagare. Om man tänker på alla som springer millopp runt om i landet, så borde man kanske fundera på hur man får fler än t.ex. de 3 startande i M60-klassen på 10.000m i år då tävlingarna gick i Huddinge.

#6 Lars Leonardsson - 2014-08-25 21:26:36

Om man håller tävlingarna på ungefär samma datum år efter år och växlar mellan högst 3 orter så arbetas det in i många löpares medvetande och man tar hänsyn till det i sin "årsplanering".
Som först och främst marathonlöpare måste jag planera in tänkbara marathonlopp och återhämtning mellan alla tävlingar och somliga måste man vara ute i vansinnigt god tid till med sin anmälan.

#7 Arnold - 2014-08-30 14:54:43

hej Björn !

idag finns det en stor artikel i GP om Gothenburg USA - tänkte du skulle tycka att det vore intressant att läsa eftersom du har varit där några ggr.

#8 Björn - 2014-08-30 21:57:51

Kan hålla med Mariestads AIF om att det är "mycket trevligare med mindre maror". Så idén om att Stockholm M alltid skulle vara värd för veteran SM har sina nackdelar. Men ska det fortsätta med att veteraneliten inte dyker upp på SM måste småklubbarna agera. Kanske hade det räckt för t ex MAIF att ringa några telefonsamtal för att locka till sig veteraneliten. Vem hade inte blivit smickrad av att få ett sådant samtal?

Arnold: Intresserad av artikeln men den verkar inte finnas på GP:s webb för icke prenumeranter. Har du möjlighet att skicka en länk eller posta artikeln till mig?


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg