Idag korsade jag gränsen till Missouri och som vanligt blev det ett hopp vid skylten. I Missouri kommer jag bara att vara två dagar, sedan korsar jag Mississippifloden och springer in i Illinois.
Genom att låta utvalda motellgäster bo gratis har en motellägare i Iowa lyckats få en toppranking på sitt motell på TripAdvisor. Jag kom på bluffen när han också försökte muta mig.
Du litar väl inte på vad hotellgäster skriver på bokningssajterna? Jag tar omdömena med en stor nypa salt. Ofta är de väldigt överdrivna, allt för positiva eller allt för negativa. Eller annars är de fejkade, skrivna av motellägaren själv eller dennes kompisar.
Jag fick en inblick i denna skumma värld för några dagar sedan efter en vistelse på ett litet familjeägt motell i Iowa.
-Du behöver inte betala för rummet. Det enda jag vill är att du skriver en recension på TripAdviser, sa motellägaren.
Jag blev paff. Varför skull jag bo gratis, jag hade ju inte ens bett om det? Men erbjuder mig någon gratis boende tackar jag inte nej. Hittills har jag dock betalat varenda motellnatt.
Sedan berättade han om en gäst från Australien, som vandrat över USA.
-Han fick också bo gratis. Trevlig kille. Han skrev en bra recension och så läste han upp vad mannen skrivit.
Jag lämnade ockå ett omdöme på TripAdviser. Jag skrev sanningsenligt vad jag tyckte, gav motellet tre stjärnor av sex möjliga. Jag framhöll några positiva saker, något negativt, dock inget om gratis boende men gav högsta betyg för servicen eftersom jag också blivit bjuden på två "Stevar". Motellet var alltså varken bra eller dåligt. Efter över 400 motellnätter i USA har jag sett det mesta, från toppen till botten, och tror mig därför ha hygglig inblick i motellstandarden.
När min recension publicerades kollade jag upp vad andra gäster skrivit på TripAdviser om just detta motell. Sp gott som alla hade gett högsta betyg! Skumt, motellet var ju enligt mitt förmenande inget märkvärdigt alls.
När sedan en ursinnig ägare mejlade mig efter att ha läst omdömet förstod jag hur det låg till. Han skrev att han förlorat 66 dollar på rummet, 20 dollar på bensinen samt offrat tid på Stevarna. Då kunde han förvänta sig viss tacksamhet, underförstått ett toppbetyg. Han erkände alltså öppet mutförsöket!
Hade jag varit lokaltidningsjournalist i den staden hade jag grävt djupare i saken. Helt klart en skandal. Motellägaren var inte mottaglig för mina argument om att hans motell knappast blev bättre för att just jag bott gratis. Dessutom var han ofördkämd och kallade mig för både det ena och det andra.
Vad var de då för hemskheter jag skrivit? Så här skrev jag:
"Clean, good wifi, free guest laundry, helpful frontdesk, McDonalds and other restaurants close to the motel but no breakfast. Not modern decor but everything works fine anyway. Refrigerator and microwave in the rooms. I have stayed here before and will come back".
Jag står för allt, dock inte att jag kommer tillbaka.
Löpningen går fortsatt mycket bra trots värme, hög luftfuktighet och ett backigt Missouri. Jag känner mig stark som en Björn!
Dagens distans 51 km
Keep on running!
PS
Har nu plockat bort bilden på den "hjälpsamme" motellägaren från ett tidigare inlägg.
#1 Harry - 2014-06-25 10:44:00
Tycker din recension av hotellet var ovanligt bra. Man fick reda på sånt man vill veta och inte en massa smörande. Blev sugen på att bo där.
Det enda jag kanske saknade är hur mycket rummet kostade. Som läsare av ett hotellbetyg vill man ju veta om rummet kostade 300kr/ natt eller 3000kr/ natt. Du hade inte behövt skriva att du bodde gratis, men kunde ha jämfört ditt betyg i förhållande till hur mycket ett liknande rum skulle kosta per natt och att du därför gav det betyget 3/6.
#2 Axel - 2014-06-25 12:14:26
Du gjorde ju helt rätt. Såvida han inte ordnar med stevar, gratis boende osv. med någon regelbundenhet så kan motellet aldrig förtjäna toppbetyg, om man utgår från att du har rätt i övrigt.
Det är ju löjligt. Ungefär som att en skolelev ska ha toppbetyg för att en liten uppsats gav A, samtidigt som skoleleven konsekvent presterat för C i övrigt.
#3 Jan Suneson - 2014-06-25 13:45:09
Som ?planerare? har jag stor nytta av dessa motell omdömen. Har någon bott där det senaste halvåret så existerar motellet med stor sannolikhet. Att använda recensionerna för att välja rum är vanskligt då de skiftar alltför mycket. Jag har inte Björns erfarenhet men överlag tycker jag att även ?Rune motellen? är hyggliga. Jag skall försöka övertala Björn när han kommer hem att skriva omdömen om alla små motellen just för att visa att de fortfarande finns. Med dagens motell död i småstäderna är nog ett ?Coast to Coast? utan följebil omöjligt om 10 år.
#4 Andre' - 2014-06-25 13:56:11
Tack för en superb blogg-6 ultraskor av 6 möjliga:), av ett pågående mästar-verk 8=). Vad var det som hände idag?
#5 Thorbjörn S - 2014-06-25 15:16:42
Hej Björn
Har du siktet fortfarande inställt på NY?
Jag hittar nämligen inte den nya banan inlagd på hemsidan utan där ligger den tidigare målgången i Myrtle Beach, Sydkarolina kvar.
#6 Björn - 2014-06-25 15:43:49
Harry: Ja priset på ett motellrum är viktig information, kunde ha varit med.
Jan: Så sant. Det blir fler motellrum men färre motell. Kedjorna breder ut sig på större orter medan småstäderna får färre motell.
André: Svaret var att jag korsade grönsen till Misssouri.
Thorbjörn: Ja, det är New York som gäller. Har inte haft tid att ändra på bloggen.
#7 Another Dave - 2014-06-25 16:00:30
Om ni vill försöka få med Björn hos David Letterman, så går det bra att använda denna mail:
LateShow@cbs.com
#8 Lennart - 2014-06-25 16:37:07
Du ska naturligtvis anmäla detta till TripAdviser! Vi använder det titt som tätt liksom många andra. Sådana här ställen ska brännmärkas!
#9 Björn - 2014-06-25 20:04:34
Lennart: Ja, jag har tänkt anmäla motellet till TtripAdviser, som verkar vara ett seriöst företag. De sa nej till min första recension, som de ansåg
för personligt skriven. Heder åt dem!
#10 bureborn - 2014-06-25 21:51:21
Nog för att jag brukar ta såna där recensioner med en väldigt stor nypa salt, men nu lär den bli ännu större. Regelrätt mutning hade jag nog ändå inte trott förekom. Trist!
Din recension var ju knappast någon svartmålning, och definitivt inget som borde ha väckt sådant raseri.
#11 Olle - 2014-06-25 23:14:14
Vad är "Stevar" för något?
#12 Jan Suneson - 2014-06-26 02:38:25
Olle
Björn kan max springa 7 mil under en dag. Om avståndet mellan två motell är längre måste han ha viss ?bilhjälp?, någon som plockar upp honom och kör honom till motellet och någon som kör tillbaka honom nästa morgon. Detta förfaringssätt kallas för en ?Steve? efter en motell ägare som hjälpte Björn.
Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg