Kraven på en ruttplanerare är tuffa. Motellen ska helst ligga på fem mils lucka och efter halva sträckan ska det finnas en restaurang. Att sedan vägen är vacker och trafiken obefintlig, som här i Utah på gränsen till Arizona, renderar ruttplaneraren en stjärna i boken.
Jan, min bror, berättar här hur han tänkt och gått till väga när han planerat rutten för detta coast to coast. Han jobbar med Google Maps och vet ofta mera hur det ser ut på sträckorna än jag själv trots att han suttit framför en dator på kammaren i Gävle.
Så här skriver han:
Om du tänker göra ett ”Coast to Coast” så kontakta mig. Sedan 2007 har jag mer eller mindre på hemmaplan lotsat Björn över Amerika. Nästan alla möjliga rutter över USA har dragits men bara fyra har sprungits. Tyvärr har en del försvunnit genom diverse datorhaverier under åren.
För nio dagar sedan fick jag ett mail från Björn: ”Jag är inställd på New York och det är dit jag vill. Kan du börja skissa på ett förslag?” Även om jag var förberedd så var mina första tankar: ”Nej inte nu igen. Nu får jag ännu en vecka av hårt jobb. Skall Björn aldrig komma till Nashville och skall inte den optimala passagen över Appalacherna få testas”? Nästa dag började jag att rita Göteborg – New York.
Den perfekta dags etappen för Björn är:
* 45 km – 55 km och det bör vara ett Choice motell både vid starten och slutet.
* Ungefär på mitten bör det finnas ett matställe inomhus och helst med Internet.
* Gärna skall det finnas en möjlighet till både morgon och eftermiddags fika.
* Att undvika Stevar (sträckor som är så långa att hämtning och utkörning måste tillämpas) är högprioriterat.
* Väg underlaget bör inte vara grus.
Dessa kriterier sitter i ryggmärgen men tyvärr är det är sällan de kan uppfyllas till hundra procent.
Jag börjar alltid en ny rutt med att skaffa mig en grov överblick. Vad finns det för möjliga vägar Gothenburg – New York? Eftersom sträckan är så lång (2500 km) är det omöjligt att veta vilket alternativ som kommer att bli det slutliga. Det är inte alltid att det kortaste alternativet blir huvudalternativet. Den här gången hade jag tur. Det kortaste alternativet ledde också fram till New York utan alltför många ändringar.
För överblicken måste nu den långa sträckan brytas ner i delsträckor på ungefär 5-8 dags etapper. Det är nu man börjar leta motell. Lyckas man inte så måste ”Stevar” markeras. Blir det för många måste man gå över till ett annat alternativ (börja om på nytt). Kedjemotell är inga problem men finns verkligen ”Happy Motel” kan ta timmar att verifiera.
Det tog mig två arbetsdagar att få fram en rutt som borde fungera för Björn. Den innehöll en Steve, två etapper något över 70 km så jag har get klartecken för Björn att från Lincoln (söndag) starta den nya rutten mot New York.
Mitt arbete är inte slut. Nu börjar detaljplaneringen av varje etapp som bör skickas till Björn minst en vecka i förväg. Den innehåller uppgifter om eventuella genvägar, motell information, matställen, information om etappmålen m.m. Som exempel kan jag säga att jag idag fann en alternativ väg (40 km längre) som eliminerar ”Steven” Det är Björn som tar det slutliga beslutet.
Björn gör en fantastisk prestation. Att ta sig över kontinenten med så lite support som han har är en bragd. Visserligen ”Stevade” jag och Linda honom över de omöjliga etapperna i Nevada och Utha. Jag vill inte framhäva mig själv men jag tror att det skulle vara ännu svårare för Björn att nå målet i New York den 30 juli utan min support.
#1 Nisse - 2014-06-13 08:40:30
Bra jobbat. Vilket dreamteam! Keep on running and "ruttplanering"..
#2 Thorbjörn S - 2014-06-13 13:13:16
Intressant bakgrund, men är det bara Google som utgör underlag till ruttplaneringen eller används andra källor - och - går det att sätta en prislapp på hela löpprojektet?
#3 Jan Suneson - 2014-06-14 06:53:17
Svar till Thorbjörn S
Alla kartor ?ritas? i Goggles Maps som jag tycker är suveränt. Under min sju år som ?rutt planerare? har programmet, dess databas och bildmaterial utvecklats till det bättre. Det är i dag mindre fel i kartmaterialet än de var 2007. Jag har ovärderlig hjälp av ?Gula Gubben? speciellt om bilderna är från 2010 och senare (högupplösande). Goggles metod att sända kartlänkar är fantastisk.
Ärligt talat vet jag inte om Garmins eller någon annan GPS leverantörs kartor skulle vara bättre eller kunna komplettera mitt arbete. Björn har Garmin i sin GPS och hittar säkert på plats matställen som kanske inte finns på Goggles. Jag är mycket tveksam om han skulle kunna hitta något boende som jag har missat. Om någon här är väl förtrogen med GPS kartor och tror sig kunna hjälpa till så får du gärna kontakta mig jan.suneson@bredband.net. Varken Björn eller jag är några data nördar och att lära en 72 årig hund att sitta är nog svårt.
Goggles är ju också en mycket bra sökmotor som sedan lotsar mig vidare till mängder av fakta material som behövs för att göra en bra planering. Den mest ?hämmande? faktorn i planeringen är en konstant tidsbrist som inte blir bättre av att det nu är fotbolls VM och att Tour de France startar i juli. Björns förmåga att ta till sig information är också ganska begränsad efter 8 -10 timmar på vägarna.
Det är inte billigt att göra ett Kust till Kust. Nu har Björn viss rabatt på de flesta kedjemotellen som gör att han kan bo bra. Björns mat intag är högt och skall man orka rent psykiskt måste man också unna sig några bättre restaurangbesök även om drickandet begränsar sig till ett glas vin. Björn brukar ge en ekonomisk sammanfattning efter målgången. Jag tror att årets ?Tour? blir den dyraste eftersom följebil användes i Kalifornien, Nevada och Utah
#4 bureborn - 2014-06-14 11:16:13
Vilket fantastiskt jobb du gör, Jan! Tycker absolut att du kan framhäva dig själv. Ett kust-till-kust utan den här supporten skulle tveklöst vara betydligt svårare. Även om man planerat med millimeterprecision innan man ger sig av så inträffar ju saker längs vägen som gör att planerna måste skrivas om. Att försöka lösa såna pussel med löpartrött kropp och hjärna på ett motell med knackig internetuppkoppling , nej det låter inget vidare.
#5 Thorbjörn S - 2014-06-14 11:19:30
Det är bara att instämma med "bureborn". Ett kanonjobb!
Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg