Inget tåg i sikte. Inga högtalare eller ljustavalor. Skulle tåget över huvud taget komma idag?
SJ och Trafikverket behöver inte skämmas. Amtrak är sämre på det mesta. I USA räknar man inte förseningar i minuter utan i timmar.
För första gången har jag åkt tåg i USA. Nu förstårj ag varför amerikanen väljer bilen. Tågen håller inte tiderna och är långsamma. Amtrak sköter persontrafiken på intercity-linjerna. Bolaget ägs till största delen av staten och får enorma subventioner, Amtrak kör på privatägda banor och måste samsas med den lönsamma godstrafiken, vilket också skapar konflikter.
Tågresan tillbaka till flygplatsen blev ett äventyr. Tåget var drygt fyra timmar försenat men det tiotalet resenärerna på den lilla stationen var vid gott mod.
- Tåget är alltid försenat, minst en timma. Men vi är beredda att vänta hur länge som helst, skrattade en äldre kvinna.
Har ni någon restidsgaranti?
-Nä, vad är det?.
Det hann bli mörkt innan tåget rullade in på stationen. "Signalfel", var förkliringen.Lät bekant på något sätt.
Resan in till Fort Lauderdale blev ganska vinglig. Tåget krängde och man trodde att det skulle spåra ur när som helst.. Bekvämligheten ombord var annars bättre än på SJ-tågen, väldigt mycket benutrymme. Och stämningen bland resenärerna var god, många hade klivit på i New York och rest hela dagen.
Eftersatt banunderhåll.
För mig var dock inte resan slut. I mörkret tvingades jag springa 13 km för att ta mig till motellet. som nåddes strax före midnatt. Ganska läskigt eftersom det vimlade av folk utanför barerna. Värmen och luftfuktigheten var också så hög att jag blev plaskblöt. Men jag kom fram! Imorgon väntar nästa utmaning; ska Norwegian lyckas hålla tiderna?
Keep on running!
#1 bureborn - 2014-02-02 14:06:17
Kan gott tänka mig att stämningen blir trevlig ombord. Det brukar den kunna bli på SJ:s förenade tåg också, när väl folk slutat slösa energi på att gnälla och accepterat läget. Plötsligt börjar man prata med stolsgrannen, och bjuder på kaffe från den medhavda termosen.
#2 Axel - 2014-02-02 23:49:46
Avregleringen är en katastrof. Självfallet kan det inte vara så att banorna ägs av en aktör, tågen av en annan och stationerna av en tredje. Som upplagt för kaos och samarbetsproblem.
Sen underlättar inte bristande underhåll och tåg som egentligen inte är gjorda för vårt klimat.
#3 Oliver - 2014-02-03 15:45:16
Tänk att det stämmer på nästan alla områden...att vi tar efter det stora landet i väster!
#4 Lennart - 2014-02-03 21:43:31
Hej Björn!
Vill tacka för din utmärkta kommentar ang SvD och journalistiska principer.
Det är många som läser den (jag ser det på statistiken för inlägget) och det var ett mycket bra klargörande kring hur regelverk och rekommendationer ser ut.
Tack!
#5 Björn - 2014-02-04 15:09:35
Här debatten på Lennarts blogg:
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6726443112227521336&postID=7887312892816593648&isPopup=true
och här bloggen: http://milen-sub40.blogspot.se/
Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg