Kommentarer på På väg mot Uppsala


Först när jag var några kilometer från Uppsala kunde jag skymta Fyrisån. Annars såg det mest ut  så här:

Idag fick jag ett infall och kutade till Uppsala.  Jag ville testa de nya däcken och kolla in SLU där dottern pluggar till veterinär.

Hemifrån är det ungefär sju mil till Uppsala. Jag har tidigare sprungit hela sträckan men den här gången "fuskade" jag och tog pendeln till Märsta och fick ner distansen till 34 km. Målet var Centralbadet där jag badade bastu.

Det här skulle bli ett löp i mycket vackra omgivningar. Fast så vackert som kartstudierna och flygfotona på Google Maps indikerade blev det nu inte. Jag hade bespetsat mig på helt fantastiska löpvägar från Fyrisåns utlopp i Mälaren vid Ekoln upp till Uppsala centrum. Men träd, buskar och vass skymde sikten. Här skulle behövas slyrensning!

Märkligt att man låter så här vackra promenadvägar växa igen. Sträckan längs Fyrisån och till domkyrkan är drygt en mil men det var först när jag började närma mig stan som jag kunde se Fyrisån. Slyrensning skulle här kunna skapas en hel del arbetstillfällen.

Samma iakttagelse har jag gjort efter Jans och mina löp/rullningar längs Klarälvsbanan i Värmland. Det är en gammal banvall som går intill Klarälven men träd och buskar skymmer helt älven. 

1984 försvann den sista Gulfmacken i Sverige sedan Kuwait Petroleum året innan tagit över kedjan. Nu är märket på väg tillbaka i Sverige  när en del Shellmackar konverteras. Den här stationen i Vassunda utanför Knivsta har varit stängd sedan E4:an byggdes 1975 och kommer inte att återuppväckas, berättade ägaren för mig.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Axel - 2013-07-04 20:06:13

Så däcken fungerar trots allt?

#2 Björn - 2013-07-04 22:08:28

Ja, dom passade men är onödigt breda. Firman i Holland verkade inte tro på mitt ord om felleverans och begärde "bildbevis" vilket dom fått idag.

#3 lelle - 2013-07-06 10:56:25

Läs schwalbe.com. technical, rolling resistance. Bredare rullar lättare! Blev själv förvånad när hade turen att råka köpa bredare däck.

#4 Björn - 2013-07-06 13:01:27

Det var mycket intressant information, Lelle! Du har helt rätt. Mina nya lite bredare däck behöver alltså inte vara fel. Å andra sidan väger däcket 375 g mot 205 g vilket ändå gör att däcket nog är sämre än det jag beställde.

Så här skriver Schwalbe:
Why do wide tires roll better than narrow ones?


The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is flattened a little under load. This creates a flat contact area.

At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.

The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its roundness and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire rounder and so it rolls better.

#5 lelle - 2013-07-06 15:45:43

Du har nog bättre slitstyka på det större tyngre. Låg rotationsmassa är bara intressant när du gör snabba accelerationer ;)=


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg