Kommentarer på Raffinerat fusk


Diplom och buckla till en 69-åring, som sprang StockholmHalvmarathon på fina 1.30.49. Men nog är det något lurt med det här?

"Gratulerar till en fin insats!" Så står det på diplomet som en belåten silvermedaljör på Stockholm Halvmarathon kan skriva ut från sin dator. Och snart ska han få priset hemskickat. Men i sista stund avslöjas han som fuskare.

Det går inte riktigt att lita på resultatlistorna från de stora löpartävlingarna. Jag har tidigare här på bloggen berättat om ett omfattande trixande med nummerlappar; män som springer med kvinnors startnummer och ungdomar som springer med mammas och pappas och noterar stortider. I de flesta fall är det här harmlöst och sker det omedvetet kan det knappast kallas för fusk även om det ställer till en del problem i efterhand med att priser går till fel personer och att åldersstatistiken blir felaktig. Ett felaktigt resultat i listorna går nästan aldrig att rensa bort och hänger med i evinnerliga tider i olika resultatsammanställningar.

Sedan finns det ett betydligt mer utstuderat fusk. För ett par år sedan avslöjade jag en löpare från Åkersberga som skroderade om vilka stortider han gjort på Stockholm Marathon. Det visade sig att han måste ha cyklat eller åkt tunnelbana och hoppat in i ledet strax före tidsmattorna. Han blev självklart struken och avstängd.

När jag nu sammanställer åldersstatistiken och gör 10-bästalistor över årets snabbaste svenska veteraner på maraton och halvmaraton upptäcker jag som vanligt en massa konstigheter i resultatlistorna, bland  annat en 69-åring bosatt strax norr om Stockholm. På årets Stockholm Halvmarathon klockades han för 1.30.49 och blev tvåa i M65. Det är inget orimligt resultat, han har tidigare sprungit bra och fanns ifjol med på min 10-bästalista men årets resultat är det bästa han någonsin gjort.

Enkelt upptäcker jag på bilderna från Marathon Foto att 69-åringen snarare är en man i 30-årsåldern. Jaha, ett typiskt fall av nummerlappstrixande, tänker jag först. Men nog var det lite konstigt att en sådan erfaren och duktig löpare inte inser konsekvenserna av att lämna över nummerlappen till en snabbfotad person och "riskera" att hamna högt i resultatlistan? Jag ringer därför upp honom och frågar om han verkligen sprang årets Stockholm Halvmarathon.

-Javisst gjorde jag det, svarade han.

-Men det är ju en ung person på bilderna. Tittar man på fotona från tidigare år ser man ju att det inte är du, eller?

-Vänta, jag var skadad i år så jag lämnade lappen till en bekant som kunde springa på dom tider jag normalt brukar göra.

-Varför?

-Jag ville inte notera ett dåligt resultat. . .

Fusk eller inte? döm själva. Jag har i alla fall idag lämnat in en skriflig protest och bett arrangören stryka honom ur resultatlistan.

Fusket är inte alls lika utbrett på Stockholm Marathon och Halvmarathon som på Göteborgs Varvet. I Stockholm verkar man dessutom ta mera seriöst på saken, försöker i efterhand rensa så gott det går i resultatlistorna. Men just det här fallet har man missat och även en del andra, bland annat då jag  2010 blev snuvad på bronset i 60-årsklassen av en 20-åring som sprang i pappas namn. Hade jag inte själv reagerat, ja då hade pokalen stått nere i Saltsjöbaden och inte på Tomtebogatan.

-Vi tittar också på fotona men bara på de tre främsta i varje åldersgrupp. Bra att du kontaktade oss, vi skulle snart skicka ut priserna, säger kvinnan på Löparkansliet.

Göteborgs Varvet framstår mera som ett jippo än en seriös löpartävling. Synd, för det finns ingen annan löpartävling med så många bra löpare. Arrangören är dock oförstående till problemet med felaktiga resultatlistor. Man skyller ifrån sig med att tävlingen bara har två klasser, män och kvinnor, och att man därför inte behöver hålla rätt på löparna i de bakre leden, det vill säga veteranerna (veteran är du redan från 35 års ålder). Tidigare gjorde man ändå separata listor på veteranerna uppdelade på 5-årsklasser men det har man slutat med nu.

Ointresset kan illusterras av att jag ifjol skickade in en protestlista med 13 namn  på veteranlöpare som placerat sig bland de fem främsta i sin åldersklass men där man lätt kunde konstatera att det var någon annan som sprungit. Vad hände efter protesten? Jo, ungefär hälften av namnen ströks men fortfarande finns en massa fuskresultat kvar, ofta 20-30-åringar som sprungit med en nummerlapp som tillhört en 50-60 åring eller män som sprungit i kvinnors namn.

Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att försöka rensa upp i det här träsket. Och en viss framgång har jag nog ändå haft. Tävlingsarrangörerna verkar idag ha lite större förståelse och börjat inse att om löparna kan överlåta nummerlappen till någon annan och få namnbytet registerat i startlistan, ja då slipper man många problem. För det är egentligen här roten till det onda ligger. Skulle det enkelt, helst gratis, gå att omregistera sig på nätet hade kanske nio av tio fuskare försvunnit och bara de riktiga "skurkarna" varit kvar.

Än så länge fortsätter dock nummerlappstrixandet. När jag nu sammanställer 10-bästalistorna på halvmaraton har jag på årets Göteborgs Varvet tvingats rensa bort totalt tio framsjutna placeringar i veteranklasserna. Jag lovade avslöja fuskarna och här är de i lätt anonymiserat skick:

1. M55, startnummer 39888 (man i 30-årtsåldern på bild)

2. M60, startnummer 19010 (man i 30.årsåldern)

3. M60, startnummer 2639 (man i 40.årsäldern)

4. M60, startnummer 47128 (man i 30-årsåldern)

5. M65, startnummer 66638 (man i 35-årsåldern)

6. K40, starnummer 62334 (en man!)

7. K45, startnummer 1904 (en man!)

8. K50, startnummer 75239 (en ung man!)

9. K55, startnummer 11284 (en 20-årig tjej)

10. K55, startnummer 18028 (en man!)

Är det då något att bråka om att resultatlistorna inte stämmer och att en och annan fuskare slinker med?

- Det tycker jag nog. Vi är mevetna om att vår resultatstatistik innehåller felaktiga resulta. Vi går helt på de resultat arrangörerna publicerar, vi har inte tid att kolla. Så det är bra att någon gör det, säger Ivar Söderlund i Svenska Friidrottsförbundets veterankommitté i Umeå.

När jag för två år sedan avslöjade 20-åringen som höll på att snuva mig på bronset i Stockholm Halvmarathon utbröt en enorm debatt här på bloggen och hundratals inlägg på löparsajtenrna Funbeat och Jogg. Budbäraren halshöggs visserligen men jag hade nog fler anhängare än motståndare. Vad många då inte verkade förstå  var att vi veteraner kan vara minst lika seriösa i vår träning och tävlande som "elitlöparna". Platsar du på mina 10-bästalistor, ja då tycker jag att du tillhör eliten.

Se vad andra tycker:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1279195

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Staffan - 2012-10-19 19:54:40

Bra Björn, du har mitt fulla stöd.

#2 Markus Björnström - 2012-10-19 19:57:57

Bra, Björn. Fortsätt så!

#3 Anette - 2012-10-19 20:18:32

Bra, Björn. Fortsätt så!

#4 Hans-Åke Danielsson - 2012-10-19 21:23:26

Tack, Björn! Låt vara att det stora flertalet löpare inte överlåter sin nummerlapp i syfte att hamna högt i statistiken, men du gör alla seriöst satsande veteraner en tjänst genom dessa avslöjanden!

#5 Barbro Nilsson - 2012-10-19 22:30:15

Bra att du lägger tid på detta. Medvetet fusk är fult!

#6 Roger - 2012-10-20 02:50:09

Finns det "omedvetna" fuskare som anmäler sig själva om de "råkar" få ett pris eller hammnar på en 10 bästa placering i sin åldersgrupp?

Björns "grävande" avslöjar nog bara ett fåtal, och då enbart bland de 10 bästa i åldersgrupperna. Fortsätt Björn.

#7 ed. - 2012-10-20 08:19:32

För att komma åt fuskare behövs två ting: lätt att för en billig penning namn/ålder/kön-ändra på startnr och kontroll med skampåle-straff för de som ändå fuskar. Du gör det du kan, fortsätt så. Nu är det dags för arrangörerna att göra sitt och underlätta för namn-ändring.

#8 Jesper - 2012-10-20 10:05:09

Bra gjort Björn! Men i fallet med 4159 så förstår jag inte hur du får det till en man? I mina ögon ser löparen helt trovärdig ut.

#9 Björn - 2012-10-20 13:48:28

Tack för stödet! På Funbeat är debatten i full gång och flera skjuter budbäraren även om de flesta i sak verkar hålla med. Det lustiga med Funbeat är att en av de mest hetska debattörerna är den fuskande killen som höll på att snuva mig på bronset i Stockholm Halvmarathon. Men ingen vet att det är han som nu skriver under signatur.

Roger: Nej, jag tror ingen fuskare tar emot, än mindre behåller ett pris men däremot kan de vara omedvetna om att hamna högt i diverse resultatsammanställningar. Det är riktigt att jag bara krattar på ytan men jag tror det räcker med att bara kolla de mest framskjutna placeringarna.

Ed: Håller med, fast inte det där med skampåle. Däremot tycker jag att arrangörerna i vissa fall ska kunna porta fuskare. "Vi är inga poliser", brukar det heta men här har arrangören laglig rätt att stänga ute löpare.

Jesper: Tack! Rätt startnummer på fuskaren i K40 är 62334 och är en man. Jag har rättat den felaktiga uppgiften i listan.

#10 Arnold - 2012-10-20 16:14:19

Stor eloge till dig Björn som avslöjar fuskare - egentligen ett jobb som arrangörerna borde göra men de ids inte ...... de är bara intresserade att få in pengar... och att Varvet inte har klassindelning är ett skämt - så mkt man betalar i startavgift !

#11 Erik, Gävle - 2012-10-21 09:30:48

Hej, Björn! Noterar att alla i listan ovanför är klubblösa eller väl tävlar för klubb som ej är ansluten till SFIF? Om man slutar ta med sådana resultat i Sverigestatistiken (som man tyvärr börjat med på senare år i olika sammanhang), så får man i alla fall bort fuskare, omedvetna eller ej, från årsstatistiklistor. Hjälper förstås inte mot fel i loppens resultatlistor och priser.

#12 Zlate .Eslöv - 2012-10-21 21:04:58

bra jobbat Björn fortsätt så bara,det är bådas fel dels fuskarna dels arrangörerna,arrangörerna vill bara få in pengar det har inte tid att granska något som tar tid. tid år pengar tyvärr man borde ändra gratis när det ändå kostar en del att springa dessa lopp.

#13 Henrik Drömmilen - 2012-10-22 10:28:51

Att fuska när det finns ekonomisk vinning eller rent av överlevnad (som i till exempel proffscykling) kan man ju till viss del förstå logiken bakom. Men att fuska när det inget annat än äran står på spel är ofattbart.

#14 Michael Nilsson - 2012-10-22 12:09:36

Bra gjort Björn. Stödjer din kamp till fullo och överlåter för egen del aldrig min nummerlapp till någon annan om jag inte kan springa själv. Detta trots att jag aldrig legat i topp på någon resultatlista.

#15 ed. - 2012-10-22 14:56:23

Som replik till #11 blir det många av de bästa löparna som ska tas bort från årsstatistiken om enbart klubblöpare skall tas med. Till exempel var bästa svensk på Berlin marathon 2012 klubblös. Det är väl fri-idrott vi håller på med.

#16 Björn - 2012-10-22 15:43:43

Ed, instämmer!
Debatten på Funbeat.se. fortsätter, nu ett 50-tal inlägg. Opionen verkar svänga till min favör.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1279195

#17 Annica - 2012-10-23 08:18:23

Fortsätt avslöja fuskarna. Förr eller senare måste arrangörerna börja ta sitt ansvar, men tills dess är det kanonbra att du sätter press på dem och på fuskarna.

#18 Erik, Gävle - 2012-10-23 20:49:48

@ #15 ed: Nej, det ska inte finnas klubblöpare från föreningar ej anslutna till SFIF eller klubblösa löpare med i statistik över just sådan SFIF-resultatstatistik. Om det finns någon annan statistik som inkluderar klubblösa m.fl., så må det ju vara hänt, men ej i den statistik jag åsyftar. Klubblösa är ju hänvisade till motionsklasserna i tävlingar som följer reglerna, och där behöver man inte ens uppge sitt födelseår. Det blir i stort sett omöjligt att få till en helt korrekt Sverigestatistik om man tar med icke SFIF-löpare. Sedan kan man ju undra varför löpare som placerar sig som bäste svensk i Berlin är klubblös? Det betyder ju att man är hänvisad till motionsklasserna i svenska tävlingar som har fullständig klassindelning och inte kan ställa upp i tävlingsklassen man normalt tillhör.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg