Kommentarer på Svar på era frågor


Det fortsätter att komma in frågor- roligt att ni är så intresserade av min 520 mil långa egotripp. Fortsätt med frågandet, det betyder mera än ni anar för mig. Här de senaste funderingarna från er:

1. Hur gör du med tvätt och hur många ombyten har du? undrar Maria.

Svar: Det första jag gör när jag kommer till motellet är att tvätta löparkläderna i handfatet. Vid förra USA-löpet tvättade jag i hårschampo (inte så lyckat), nu använder jag riktigt tvättmedel och kläderna verkar bli rena, de luktar inte. Har också någon gång använt motellets tvättmaskin (myntautomat) och vill man kan man tvätta på stan där det ofta finns laundrymat. Hygien i största allmänhet tror jag är extra viktigt under så extrema förhållanden som jag lever under. Jag har 2-3 ombyten av löparkläder.

2. Inger N undrar hur jag fick idén att springa tvärsöver USA och hur jag håller motivationen uppe.

Svar: Rune Larsson är den ende svensk som sprungit tvärsöver och han har varit den stora inspirationskällan. Hans dagbok från USA har jag läst många gånger. Sedan har jag också haft koll på nätet över andra kontinentlöpare. Mitt löp 2005 (Chicago-New Orleans som var ca 1/3 av det jag nu genomför) gav mersmak. Eftersom jag hade så många sparade semesterdagar valde jag att sätta sprätt på dom i USA. När det går bra är det inga problem att hålla motivationen uppe, jag ser fram emot varje ny löpdag. Men skulle jag få problem, ja då kanske det blir svårare med motivationen.

3. Hur laddar du inför en dagsetapp och är du inte stel som en pinne på morgonen? undrar Peter M.

Svar: Intressant fråga! Kvällen innan bestämmer jag hur långt jag skall springa. Jag ställer då mentalt in mig på den längden. Det gör att varje dag blir ungefär lika "jobbig", oavsett dagens distans. Det är ungefär samma sak som när du springer ett marathonlopp. Du har innan ställt in dig på de 42 kilometrarna och är inte slut id halva distansen, något som du kanske är vid en vanlig träningsrunda. Nej, jag är inte särskilt stel på morgonen. Men varje dag brukar börja med att jag går under 15-20 minuter för att mjuka upp.

4. Andy undrar om jag funderat på att springa "runt USA", ungefär som Renata Chlumska som paddlade kanot runt hela USA.

Svar: Ja, det vore en idé! Men den tiden och den kraften har jag inte.

5. Stefan undrar hur kroppen orkar med allt, om vad amerikanerna säger när dom hör att du är från Sverige och om de är snällare än svensken.

Svar: Många års träning, men visst, jag är själv förvånad att jag pallar 5-6 mil varenda dag. Kroppen har dock en fantastisk förmåga att anpassa sig. Nu verkar det som om jag till och med börjar vänja mig vid temperaturer uppåt 40 grader.  Många nickar instämmande när de hör att jag är från Sverige- det är inte ovanligt att man har någon avlägsen släktning i Skandinavien eller annars har man någon bekant som har det. Igår träffade jag på en turistinformation i en liten byhåla en man vars morfar (Johansson) kom från Sverige. Ja, jag tror att amerikanen är "snällare" än svensken-man vill i alla fall ge ett gott intryck. Men nog är vi också ganska snälla mot utländska turister?

6. Magnus undrar hur fort det i genomsnitt går för mig att springa 10 km.

Svar: Ja du, det är inte frågan om någon snabb löpning. På morgonen då jag är piggast kan den första milen i bästa fall gå på cirka 1 timma, alltså 6 minuter per kilometer. Men sällan springer jag oavbrutet en hel timma, jag går i backar, stannar för att dricka, gör små stopp när jag ser något intressant etc. Det hela går ut på att komma in i en lunk som är så energibesparande som möjligt, även om jag har kraft att springa fortare håller jag medvetet igen på tempot, det är mest vägvinnande.

7. Jan T undrar om jag har nytta av höghöjdsträningen när jag nu kommer ner på lägre nivåer.

Svar: Ja, jag hoppas det men har ingen erfarenhet. Jag har nu varit flera veckor på höjder på 5 000-9 000 feet och det bör ge effekt. Tycker att jag klarar den höga höjden mycket bättre nu än i början.

8. Micke, som är 17 år och som under fem dagar skall springa mellan Södertälje och Säter (totalt 20 mil) undrar hur han skall lägga  upp löpningen under dagen, om två  mil på morgonen och två mil på kvällen är bra etc. Han undrar också hur  jag finansierat mitt löparäventyr.

Svar: Jag kan inte ge något bestämt råd, du måste pröva dig fram vad som passar dig bäst. Annars tror jag att det är lättast att försöka sprida ut löpningen under så många timmar som möjligt under dagen. Dina fyra mil skulle du t ex kunna göra på 8-10 timmar per dag. Hoppas att du är väl tränad- risken för skador är tyvärr stor om du är en nybörjare. Mitt råd är också att ta många stopp, gå i alla backar och även gå ibland när det är helt plant.

9. Någon (glömt namnet) undrar om mina skriverier inte riskerar att få nybörjare att träna för hårt och därmed också bli skadade.

Svar: Jag tror att folk förstår att man måste börja försiktigt. Att springa 5-6 mil om dagen vore rena vansinnet för de flesta. I stället har jag fått bevis på att mina skriverier uppmuntrat folk att börja springa och det är jätteroligt.

10. Rune L undrar om det är många indier som driver motell, det var hans erfarenhet under sitt USA-löp.

Svar: Hej Rune! Nej, hittills har jag bara stött på ett motell med indier. Men när jag sprang genom Illinois förra gången gjorde jag samma iakttagelse som du; ovanligt många indiska familjer.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här