Polisen gjorde rätt och jag gjorde fel. Det hävdar i alla fall polisen, som nu försöker dribbla bort mig mellan olika polisdistrikt.
Turerna fortsätter efter att jag blivit stoppad på motorvägen av en polisman som påstod att jag skulle springa på höger sida av motorvägens vägren, alltså ha trafiken i ryggen. Själv anser jag att jag gjorde rätt när jag sprang på vänster sida med trafiken mot mig.
Nu har jag fått "svar" från löjtnant Patrick W, Shortt vid polisen i staden The Dalles i Oregon. Först skriver han att det här är inte hans bord utan han hänvisar mig till två andra polisdistrikt. Han ger mig webadresserna till dessa och ber mig själv försöka ta reda på i vilket distrikt polismannen arbetar. Att som utlänning hitta rätt i polisens labyrinter är ju inte helt lätt varför det hade varit bra om löjtnanten bemödat sig att slussa ärendet till rätt distrikt.
Det var först efter att jag stött på som Shortt hörde av sig. Han hänvisar också till en paragraf som säger att jag borde ha sprungit på den andra sidan av motorvägen. Det är möjligt att han har rätt och att reglerna är så märkliga i just Oregon (fast polisen som stoppade mig sa att reglerna gällde i hela USA). Finns det någon lagklok läsare av denna blogg som kan sätta sig in i Oregon Revised Statute 814.070?
Så här skriver löjtnant Shortt:
"While I would direct you to thes agencies, I will tell you that whoever the officer was his interpretaion of the law was correct. Oregon Revised Statute 814.070 requires that a pedestrian on a divided highway use the right shoulder as far as pracitable from the roadway edge. However if you wish to discuss the matter further with the Hood River or Wasco Count Sheriff´s Office you should be able to do so via the wb sites provided".
Jag är inte nöjd med hans svar utan har nu bett honom att själv ta kontakt med rätt polisdistrikt. Jag har också "hotat" med att koppla in svenska ambassaden. Även om jag bröt mot någon paragraf är det inte säkert att polismannen agerade rätt när han beordrade mig att lyfta kärran över cementblock som skiljde vägbanorna åt på den hårt trafikerade motorvägen. Det hade varit en livfarlig order att följa.
Bråkar jag för mycket blir jag kanske utvisad från USA. Eller ska jag skrämma med Carl Bildt?
Keep on running!
#1 Nanna - 2012-04-03 08:36:30
Kan det kanske vara så att just den här polisen inte vågar ta på sig ansvaret för detta och slussar dig vidare av rädsla för rättsliga efterföljder? USA är ju som bekant ett land som drivs av en oräknelig mängd fullkomligt galna stämningar och rättsprocesser och ingen, varken privatperson eller företag, vågar öppet ta ansvar för något av rädsla för att bli stämda. Tydligen har det gått så långt att en läkare inte berättar att han är läkare på ett flygplan när någon blir allvarligt sjuk av rädsla för att bli stämd för felbehandling i efterhand.
#2 lelle - 2012-04-03 08:44:39
Här är en guide
http://www.stc-law.com/pdf/OPRlegal_guide.pdf
#3 Mattias - 2012-04-03 11:07:49
Hejsan,
Jag tycker inte du ska grotta vidare i detta. Tänk om de kräver något som skulle resultera i ett avbrott i ditt äventyr. Det vore förödande för oss som följer din blogg. Så jag tycker att du ska springa vidare och strunta i allt. :-)
#4 Björn - 2012-04-03 16:13:41
Mattias; du har rätt, jag gräver ner stridsyxan. Fått det rådet också från andra.
Lelle: Tack. I denna digra regelbok på över 100 sidor för bl a gångare kunde jag inte hitta något som stämde in på mitt fall
#5 /ed. - 2012-04-03 16:40:47
Oh well, det är ju fantatiskt vilka paragrafer det finns. Och paragrafryttare. Det verkar faktiskt som om polismannen hade rätt. När vägen är delad/har cementblock i mitten/ är det uppenbarligen höger sida man ska gå på. Om du däremot skaffar dig tillstånd att plocka skräp eller farlig ved /noxious wood/ så kan du vara på vilken sida som helst, om du också har reflexväst etc. Tänk att det också finns en förening för trottoargångare/pedestrians/. Allt finns tydligen i det stora landet i väster. Beklagar att jag inte djupstuderade delstatens lagar och regler innan jag kommenterade...
Jag tycker att det är bra att du droppar det här och njuter av färden framåt. Ta dig fram på det sätt som du känner dig säker på, kompromissa inte om din säkerhet.
#6 Bosse - 2012-04-03 22:09:25
Bra att du lägger ned stridsyxan, annars står dom där med en vägspärr rätt vad det är, dom kan ju koppla in Federala resurser så dom kommer över delstatsgränserna :-)
Sen tror jag det ligger mycket i det Nanna skriver, det gäller att göra regelverket så komplicerat som möjligt så det alltid finns en "bakdörr" och sen dessutom undvika ta ställning om det går. Mål 1 är alltid att undvika stämningsrisk.
Jag fick fylla i 2 "A4" sidor blankett på ett gym en gång för att på ett plåster, var tvungen att friskriva dom från allt ansvar för min "skada"
Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg