Kommentarer på Bildbeviset på fuskarna


   

76-årig man?                 58-årig kvinna?                45-årig kvinna?

   

55-årig kvinna?              Ung 61-årig dam?          Tvåan i damer 50 år?

En 76-årig man som springer halvmaran på 1.21. En massa kvinnor som  gör fantastiska tider men ser ut som män. På Göteborgs Varvet fuskas det hej vilt men ingen ansvarig verkar bry sig.

Ifjol avslöjade jag här på bloggen ett utbrett trixande med nummerlappar på Göteborgs Varvet. Det bestod i att någon annan sprang med den anmäldes nummerlapp. Det kunde resultera i att t ex en 60-åring fick en kanontid noterad i resultatlistorna när i verkligheten en 30-åring sprungit. Ibland verkade det här trixandet satt i system, enbart för att få en bra tid, alltså fusk.

Situationen är samma i år. Eftersom jag för statistik över svenska veteraners resultat på maraton och halvmaraton blir årsbästalistorna totalt missvisande när personer tävlar i annans namn. Felaktigherterna hamnar sedan i Svenska Friidrottsförbundets årsstatistik och försvinner inte.

Många av oss veteraner (35-år eller äldre) är intresserade av tider och placeringar. Att ligga på tiobästalistan på maraton eller halvmaraton är stort. Att då felaktigt bli utpetad av någon betydligt yngre  är trist. Själv missade jag ifjol en tredjeplats i M60 på Stockholm Halvmarathon när en 25-åring sprang med pappas nummerlapp och knep förstaplatsen (efter protest fick jag senare mitt tredjepris).

Det här fusket är i de flesta fall harmlöst och sker omedvetet. Eftersom Varvet, Stockholm Marathon och Stockholm Halvmarathon märkligt nog inte tillåter omregistreringar när någon av en eller anann anledning inte kan starta är det inte konstigt om löparen överlåter sin dyrt köpta nummerlapp till någon annan. Men när nummerlappen ges till en duktig löpare som kan slå sig in bland de främsta i ålderkalssen, ja då blir det problem.

Under Varvet togs bilder på praktiskt taget samtliga löpare. Jag har nu på hemsidan  granskat hundratals bilder på de 10-20 främsta i varje ålderklass och stämt av mot min årsbästalista. Snabbt upptäcker jag massor av konstigheter. När en kvinna visar sig vara en man är det lätt att se att det är något fuffens. Samma när en 60-åring ser ut att inte vara en dag över 25.

Granskningen har resulterat i att jag kommer att rensa bort ett 20-tal namn från årsbästalistan. Värst var det i klassen K60. Där var  ettan, tvåan, trean och femman unga kvinnor. Rättmätig "segrare" blev nu Britt Hellmark från Lidköpings IS. Hon är bevisligen 61 år. På Varvet tävlar man inte i åldersklasser till skillnad mot bla Sthlm M vilket gör att Britt inte får något pris, däremot äran.

Ifjol ringde jag upp en av fuskarna, en idrottsprofil från Mariestads AIF. Han hade lämnat över lappen till någon annan.

-Jag tänkte inte på konsekvenserna att någon missade silvret. Själv gör jag halvmaran på 2 timmar, inte 1.30, sa han då.

Någon som springer i X X:s namn och blir tvåa i M60.

I år har samma sak hänt igen! Den nu 63-årige Mariestadslöparen står noterad som 2:a i M60 på den utmärkta tiden 1.24.43. Problemet är bara att det inte var han som sprang. Bilden visar en betydligt yngre. Nu får han starta även nästa år i den näst främsta startgruppen. Sorgligt!

Är det inte dags att tillåta omregisteringar för att försvåra det här fusket? Som jag ser det är syndaren inte den som springer utan den som i ond tro lämnar över lappen. Tyvärr är det ekonomin som styr hos arrangörerna. Lidingöloppet tillåter byten mot en avgift  och blir trycket stort kommer fler att följa efter.

Vad tycker du själv om det här trixandet?

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Leif_A - 2011-05-27 08:59:46

Jag gillar också statistik och inser vilket arbete du utför. Trist då att man inte kan lite på detta från största loppet.

#2 TL - 2011-05-27 10:20:43

Jag tycker det är helt galet att det blir såhär, jag anser att lösningen är att tillåta försäljning av plats till ganska nära loppet (mot rimlig avgift). Om avgften är väl balanserad så borde det fungera bra och arrangören åtminstone inte förlora på att det sker.

Jag antar att en av riskerna med att tillåta ändring är att personer köper många platser och sedan försöker göra en vinst men har inte hört att det skulle vara några sådana problem på Vasaloppet, VR, Vansbro eller något annat lopp som faktiskt tillåter namnändring ?

#3 Lindeman igen - 2011-05-27 10:37:46

Helt underbart detektiv-inlägg. Man borde döpa om dig till Björn GW Suneson.

#4 Jonas - 2011-05-27 11:48:20

Helt otroligt hur tröga folk är borde ställa dom längst bak till nästa år! klart man skall kunna ändra med nummerlapparna så de blir rätt person till lappen...

#5 Karina - 2011-05-27 13:03:56

Intressant läsning.
Får jag dela med mig detta till Mariestads tidningen? Eller du kan kanske vill göra det själv.
http://mariestadstidningen.se/

#6 Ner med buset! - 2011-05-27 13:08:57

Bra jobbat Sunesson! Fortsätt rensa i löparträsket!

#7 Björn - 2011-05-27 13:25:53

Karina, självklart har jag inget emot om du kontaktar tidningen.

#8 Andreas - 2011-05-27 13:54:51

Ställ krav på Arrangören istället för de som DRABBAS av regeln om att namnbyte inte är möjligt, och därmed tvingas springa i annans namn....

#9 jonas - 2011-05-27 14:04:34

Vem "tvingas" att springa i annans namn? det är väl bara att anmäla sig i tid så får man springa i sitt eget.

#10 Jan Suneson - 2011-05-27 18:16:35

Jag har idag läst alla inläggen på Funbeat och blev verkligen beklämd. För mig är fuskandet med nummerlappar lika moraliskt förkastligt som dopning. Jag hoppas att ditt skrivande får vissa personer med "stressfrakturer" att tänka igenom konsekvenserna av sitt handlande. "Mariestadslöparen" är verkligen en sorglustig figur.
Lycka till med maran imorgon och jag blir inte förvånad om vi får se en transvestit som segrare i damklassen.

#11 Berndt Hallberg - 2011-05-27 18:17:40

Håller med dig till 100% Björn "GW". Tycker mig trots dessa svårigheter med att namnändra se att det faktiskt fuskas mer eller mindre medvetet tyvärr. Är man dessutom en hängiven och duktig löpare som du är Björn och tillhör dom bästa i Sverige i din åldersklass så förstår jag dig helt och fullt. Hälsn. Hällsviksexpressen

#12 Alex Bonn - 2011-05-27 21:59:36

Bra att du uppemärksammar detta. Ytterligare bevis på att "Fiskarvarvet" inte bryr sig om löparna, utan enbart på "mängden". Sajten "Sport vi minns" har i många inlägg också åskådliggjort arrangörens arrogans.

#13 Lasse Carlsson - 2011-05-28 12:24:44

Vad sägs om en 91-årig norrman som sprang på 2 timmar? Russel var namnet, det skulle vara trevligt kolla om det varkligen var mr.Russel ,91, som sprang, isåfall är det åldersvärlsrekord!

#14 Björn - 2011-05-28 20:11:22

Lasse, jag kollade bilden på 91-åringen. Inget världsrekord, mannen såg ut att vara i 30-årsåldern.

#15 Laufen - 2011-05-28 23:35:14

Go Björn!

#16 Frågande - 2011-05-29 12:18:02

Ursäkta en okunnig. Om man tillåter ändring av namn/deltagare som har en sämre tid än den först anmälda måste det väl innebära att det blir ett meckande med att flytta folk fram och tillbaka i startfållorna?
1-För det är ju inte heller rätt att en person som är långsam startar i 1b bara för att han övertar en annans nummer? Då blir han en löpare som bromsar de andra i fältet vilket inte är bra.
2-Har man inte sprungit någon hm eller seedningslopp är det ju svårt för arrangören att veta hur snabb du är. Då skall man väl i så fall placeras i sista startgrupp som alla andra som råkat anmäla sig i rätt tid?! För annars är det ju olika förutsättningar.
3-är man tillräckligt snabb för att höra hemma i 1 b, men köper startplats av löpare i startgrupp 5 och får ändrat namn. Skall han då få starta i 1B?
etc.

#17 Henke - 2011-05-30 11:10:43

Håller med föregående talare. Det är väl dax att du skriver ett längre inlägg, inte bara i gästboken, exakt hur du tänkt att namnbytet skall gå till.
1. Skall alla som byter namn placeras i sista startgrupp, eller hur löser vi som arrangör detta trixande om 1000 personer vill ta en annans nummerlapp?
2. Sverige är ett litet land. Problemet måste finnas i andra länder. Har du nån info därifrån?
3. Själv tycker jag att detta namnbyte vore en fin affär för en arrangör. Säg att vi tar 200 spänn för ett byte av nummerlapp. Det skulle bli många bonustusenlappar till klubben. Jag tror dock ändå att majoriteten skulle skita i namnbyte och springa i andras namn. De flesta vill vara med i festen och är totalt ointresserade av tider.

#18 Villiga Ville - 2011-05-30 12:53:22

Skaffa dig ett liv.

#19 Andreas - 2011-05-30 21:22:10

Fråga Vasaloppet. Och Lidingöloppet. Och alla andra som tillåter både seedning och namnbyten. Jag förstår om ni (Varvet) har många deltagare och det skulle bli kaos vid ett namnbyte+seedning på tävlingsdagen. Men så vitt jag vet fungerar Lidingöloppets system bra. Där är det OK att ändra namn ända fram till start. Dock är seedningsmöjligheterna begränsade när tiden närmar sig tävlingsdatumet.

Någon skrev om folk som är i vägen i "fel" startgrupp men det problemet kommer alltid att finnas. Jag sprang själv i 1A i år och det var jättemycket långsamt folk i vägen där. Och JA, de sprang i sitt eget namn. Det gjorde jag också, men kommer nu inte att springa Varvet igen förrän anmälningsreglerna blir vettiga. Av flera anledningar.

Jag kan också tillägga att de jag känner som springer i andras namn skäms för det och inte önskar något hellre än att kunna springa i sitt eget. Hur kul är det att springa bra och inte ens kunna visa det sen?!?!

#20 Eva - 2011-05-31 10:54:18

Fy vad trist! Själv sprang jag för första gången och tog det lugnt, sprang in på 2.10 och min placering blev runt 7.500. Jag fyllde 50 i april. När man läser sånt här kan jag ju bara konstatera att jag i verkligheten hamnade på bättre placering om det inte hade fuskats! Riktigt taskigt av fuskarna!!! de har säkert inte en tanke på att andra blir lidande placeringsmässigt..

#21 Sören - 2011-06-01 21:25:57

Jag känner "Mariestadslöparen" får väl fråga vad han tycker om uppmärksamheten nästa gång vi ses.

#22 Jonas - 2011-06-07 10:19:44

Sjunde svensk på Göteborgsvarvet var också en fuskare och inte en kille född -92.

#23 Björn - 2011-06-09 12:16:46

Jonas, jag tycker du ska lämna in en protest till Göteborgsvarvet och ange varför personen ska strykas. Jag har själv inte lämnat in protest mot alla fuskare jag upptäckt men ska nu göra det. Däremot protesterade jag mot några namn på Stockholm Marathon vilket ledde till att personerna ströks.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg