Kommentarer på Är artros en kronisk sjukdom?


Friska eller sjuka knän? På pappret sjuka men i praktiken friska. Trots att jag numera inte har några problem med artrosen fortsätter jag att stryketräna. På gymmet kör jag sittande benpress, bensträck och lårcurl, alltid med tunga vikter.

För sex år sedan fick jag diagnosen artros i vänster knä. De senaste fem åren har jag sprungit utan några som helst problem. Expertisen hävdar att artros är en kronisk sjukdom men stämmer det verkligen in på alla?

Jag vände mig till Sveriges främsta expert på området, professsor Ewa M Roos, idag verksam på universitetet i Odense, Danmark. Jag frågade också varför man så sällan ger ger träningsrådet löpning utan istället rekkomenderar cykling och gång.

Så här svarade hon:

- Jo, artros är en kronisk sjukdom såtillvida att när man väl har förlust av kollagen i brosket så återbildas det inte. De senaste 20 årens forskning har dock lärt oss att sambandet mellan broskförlust och symptom i befolkningen är som att kasta krona och klave, det vill säga ytterst dåligt. Sjukvårdspersonal tror ofta att sambandet är starkare eftersom man i sjukvården bara ser dom som har symptom, men aldrig dem som inte har symptom men som alltså kan ha likadana broskförändringar.

- Träning ger bra smärtlindring och funktionsförbättring, precis som du har upptäckt. Anledningen till att jag ofta rekommenderar cykling är att det är säkert för de flesta i befolkningen. Så klart kan också löpning fungera, som för dig, men det är inte något för alla som vill komma igång med träning. Många väger för mycket och många är för svaga för att hantera den stöt som uppkommer från marken när man springer.

Hur tycker du jag bör träna?

-Jag vill på det starkaste uppmana dig att fortsätta med styrketräning, inte minst av bål och höftmuskler, det ökar sannolikheten att du kan fortsätta med att göra det du gillar, nämligen springa. En varierad träning, där du kompletterar löpningen med styrketräng och yoga eller annan rörlighetsträning, kan också vara positivt. Inte bara för att undgå knäsmärta, utan också för att förbättra din prestation. Nu vill jag dock tillägga att jag inte talar som artrosforskare utan från egen och andras erfarenheter. Jag gillar själv att springa:)

Ibland förekommer uppgifter om att brosket faktiskt kan återbildas. Fel?

-Nja, det både stämmer och inte. Brosk består av proteoglykaner som står för kvaliteten och kollagen som står för volymen. Proteoglykanhalten kan öka vid träning, men kollagenhalten kan inte påverkas av någon behandling.

Det verkar inte som om jag kan ropa faran över. Men hur länge jag kan fortsätta att vara symptomfri kan naturlitvis ingen svara på. Så styrketräningen på gym fortsätter,. Efter diagnosen för sex årr sedan har jag genomfört två coast to coast utan några känningar. Gymträningen har då varit väldigt eftersatt och avbrott på några månader verkar uppenbarligen inte spela någon roll.

Dåligt formbesked inför Lidingöloppet 10 km. Jag testlöpte Sista Milen på 53.35. Segraren i M70 brukar ha 43-44 minuter. Springer Kistaloppet 10 km på lördag.

Keep on running!

 

 

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Jan Suneson - 2018-09-21 17:35:02

Hur tunga vikter kör du och hur många gånger/tid?
Känner du något då du går i trappor?

#2 Bernt - 2018-09-21 17:41:04

Du kanske ska prova mitt bålprogram ;-)
Lycka till i Kista!

#3 sverker - 2018-09-21 18:34:07

- och glukosamin var förstås ingenting? Du har nog fått fel diagnos - det är den enkla förklaringen?

#4 Sven - 2018-09-21 18:55:05

Varför en sjukdom och inte en skada? Hälften av befolkningen har kvicksilverfyllningar i sina tänder. Givetvis kan Hg leda till en autoimmun reaktion som bryter ner kroppsvävnad så som brosk. Du verkar inte ha några sådana fyllningar Björn- tack och lov. (Hg frisätts från dessa lagningar dygnet runt).

#5 Björn - 2018-09-21 22:36:39

#Jan: sittande benpress ca 200 kg (men då fuskar jag och har inte benen så mycket böjda), sittande benlyft 65-80 kg, sittande bencurl 40 kg (mycket svag här och verkar inte bli starkare). Övningarna görs 3x8 och jag är på gymmet 4-6 dagar i veckan. Övningarna görs också med ett ben men då naturligtvis med lägre vikter. Nej, jag har inte ont i trappor.
#Bernt: Ja, kanske det. Du får visa någon gång.
#Sverker: Jag tvivlar inte på diagnosen- symptomen stämde bra in på artros, dessutom gjordes magnetröntgen. Äter glukosamin men det finns inga bevis för att det har någon effekt.
#Sven: Ja, en skada, t ex ett slag mot knät, kan efter flera år orsaka artros. Fotbollsspelare har ofta artros. Däremot anses löpning inte medföra någon ökad artrosrisk. Jo, jag har amalgamfyllningar liksom "alla" 40-talister. Har dock aldrig läst om något samband amalgam/artros.

#6 Jan Suneson - 2018-09-22 16:18:11

Benpress 185 benlyft och bencurl 50 kg 2x10 2 gånger/vecka
Om jag inte har ICA påsar så springer jag upp för trapporna 6 våningar. Då känns det i knäna med aldrig vid gång, löpning på band eller skidåkning

#7 sverker - 2018-09-25 21:25:18

bencurl - liggande alltså? kan man verkligen ta 50 kg? det är alltså hamstrings - inte kul när en muskel brister där - vet folk som fått gå i åratal innan återställda.

#8 sverker - 2018-10-06 18:33:18

Det finns kollagen som kosttillskott men det är alltså verkningslöst? Alla riktiga vetenskapsmän erkänner att de inte vet allt - läkare är ibland en ganska diskutabel samling - i allians med läkemedelsindustrin!