Kommentarer på Lägg ner VSM på landsorten!


En bild från lördagens Parkrun i Hagaparken. Mina 542 mil i USA har som väntat gjort mig långsam och de 5 km gick på 23.49. Fartträning pågår!

Det är för enkelt att ta medalj på veteran SM i maraton och halvmaraton. Tävlingarna har låg status och de bästa ställer ofta inte upp. Dags att göra om hela konceptet!

Veteran SM (VSM) i är alldeles för chansartade tävlingar. Nästan vem som helst kan ta medalj i långdistansloppen och det är sällan som Sveriges bästa veteraner står överst på prispallen.

Hur har det blivit så här? Ja, tyvärr har det sett ut på detta sätt under många år och huvudproblemet är att VSM får arrangeras av vilken löparklubb som helst bara den är ansluten till Svenska Friidrottsförbundet. Resultatet har blivit att en massa klubbar i landsorten söker VSM och till de mindre loppen kommer ofta inte de bästa löparna. Så är du ute efter en SM-medalj ska du välja ett mindre lopp.

Stockholm Marathon är varje år SM för seniorer. Eftersom loppet har så många deltagare är konkurrensen stenhård och en medalj värd något. Sveriges klart största maratonlopp borde också få vara värd för veteranerna, anser jag. Den placering du får i din åldersklass säger väldigt mycket om hur du ligger till i Sverige. Vinner du t ex M50, ja då kan du räkna med att du är bland topp tre i Sverige i din åldersklass. Så är det inte om du vinner t ex Umemaran, som i år arrangerar VSM .

Förhållandena är likartade för halvmaraton. Göteborgsvarvet borde liksom Stockholm Marathon också vara SM för veteraner. En placering där bland de tre bästa i åldersklassen (loppet har dock inga officiella åldersklasser) smäller ännu högre än i Stockholm. Många deltagare innebär alltid hård konkurrens.

Jag kan förstå att småklubbar fått den här ”rätten” att arrangera VSM. Det ger lite glans över tävlingen och säkert tycker också många av löparna att det är roligt att komma ut i landet. Men det har sina nackdelar:

* Segrarna är väl lättköpta

* Svårt att kommunikationsmässigt ta sig till tävlingarna

* Ibland bara någon enstaka tävlande i åldersklassen

* Vinnarresultatet på maraton kan skilja mer än 30 minuter från Sverigebästatiden samma år.

Jag har länge propagerat för en förändring men jag talar för döva ören. Resonemanget att alla kan komma och att en seger alltid är en seger haltar något när vi talar om just ett SM. Så om du vill veta om du är bäst i Sverige i din åldersklass är det mina åldersindelade resultatlistor som gäller. Du finner dem under ”statistik” överst på sidan.

Veckans distans: 129 km

Keep on running!

PS Har anmält mig till Veteran VM i maraton  i Toronto den 21 oktober (dit heller inte dom bästa löparna kommer)




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Jan Suneson - 2018-08-06 12:26:35

Får du springa i landslagströja i Toronto?

#2 Björn - 2018-08-06 12:31:09

Ja, men dom kräver inte det.

#3 jalle - 2018-08-06 18:16:56

nollåtte-tönt

#4 Lennart - 2018-08-06 19:12:34

Jag håller med. VSM känns väldigt urvattnat med dagens system. Grattis till USA-löpet också. Grymt bra jobbat. Jag är väldigt imponerad av det.

#5 sverker - 2018-08-07 10:43:30

Kungsholmen Runt har haft VSM - men de söker det inte ens? Hur beslutas om flera söker? Borde inte de bästa alltid vilja tävla? Ids de inte resa till Umeå? Kristianopel har haft maran.

#6 sverker - 2018-08-07 11:04:19

Rune Bergman har satt ett oslagbart (?) rekord 18.38,0. Det är intressant - Du har ju krafterna - hur få upp farten? På torsdag troligen backintervaller - snabbaste gruppen troligen 1.30 - långsammaste 2.10. (halvmaran alltså). Jag har följt Veterankommitténs arbete på lokal och riksnivå om som så ofta annars har det varit generationsskifte och då försvinner mycket skulle jag vilja påstå - tänker t.ex. på Sven Gärderud och Fredrikshofs Olle Wallin. IFK Tumba gör ett jättejobb med VDM.I Idrottshistoriska föreningen i Stockholm har Björn Eriksson lämnat över till Lars Liljegren som är mycket rutinerad. I alla sammanhang krävs mycket arbete - folk är sysselsatta med grillning och sånt....

#7 Pär - 2018-08-07 12:23:54

Umeå - landsorten!!

SM i marathon har INTE många tävlanden!!!!
Väldigt många seniorer som springer i stockholm ....men bara för det är man INTE med i SM.

#8 Så du tycker inte om din medalj??? - 2018-08-07 21:34:51

Men Björn Suneson är inte du glad åt ditt guld från ifjol??

För din tid had gett dig en fjärde plats i Stockholm !!!!

Håller med dig om resor .........Stockholm är en skitstad att resa till med svindyra hotell.

#9 lägg ner lägg ner - 2018-08-08 08:16:31

vandrar bloggen 5.5 mil om dan under tio-tolv timmar är inte löpning utan gång!!!!

lägg ner löparebloggen och kalla den för vad den är !!!!

#10 Anders von Oben - 2018-08-08 09:34:06

Begreppet landsorten är ett mycket fånigt uttryck som bara används av dryga 08:or. Vad är det för jävla attityd mot resten av landet?

#11 Björn - 2018-08-08 09:50:06

Mitt inlägg handlade enbart om att konkurrensen på ett veteran SM ska vara så hård som möjligt, inget annat. Med få deltagare i de små VSM-loppen, ofta på landsorten, är det alldeles för enkelt att ta medalj varför tävlingarna borde förläggas till Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet. Men uppenbarligen har det missuppfattats och några (norrlänningar?) blivit trampade på tårna.
#Så du tycker inte om din medalj: På fjolårets VSM-mara i Göteborg var konkurrensen bra även om några av de bästa saknades. Jo, jag gladdes åt den medaljen men kanske inte så mycket över en del andra lättköpta VSM-segrar.
#lägg ner bloggen: Jag sprang kanske 540 av de 542 milen under USA-löpet. Oförskämt att påstå att jag gått.

#12 sverker - 2018-08-08 10:47:28

vad hade du för snittfart? 54 km på 8-10 timmar eller var det mindre timmar?
På torsdag sveper jag en stor flaska ColaZero hur som helst!

#13 Björn - 2018-08-08 12:14:09

#Sverker: Hastigheten var låg, och det ska den vara när du springer långt. Jag höll 8,5-9,5 km/tim på slätmark och i de nära milslånga backarna 6-7 km/tim. Att vissa löpdagar kunde bli uppåt 12 timmar berodde på att jag gjorde många småstopp och pratade med folk, att jag tog långa lunchpauser, att jag tog en power nap, besökte muséer etc.

#14 sverker - 2018-08-08 13:05:38

varje dag i hundra dagar! En mara i den farten blir alltså 4 och en halv timme - ingen dålig tid i M70? Sprang Söder Runt på 73 minuter och hade ett helsike faktiskt. Mer träning här. Speedträning - hur gör man? Korta intervaller? På vintern brukar Friskis&Svettis köra running kvalitet från Hagastan - ibland var det intervallstege i en lång serie ut till Huvudsta från Karlberg - och tillbaka. Backe uppe vid Bellevue. Hög kvalitet på detta.

#15 Peter - 2018-08-08 16:33:00

Det är bra att dom som bor i storstäder kommer ut på landet, det behöver dom säkert och att inte resten av Sverige ska behöva åka till Stockholm, Göteborg.

#16 sverker - 2018-08-08 20:22:48

grejen är ju om VSM i Marathon läggs till Stockholm och i halvmaran till Göteborg så blir det ju massor med deltagare i VSM på köpet! Det är väl det Björn menade? Kolla veteranklasserna - de behöver inte ens anmäla sig till VSM - det går automatiskt?
Mer spännande för folk att åka till storstan än tvärtom?

#17 Björn - 2018-08-08 21:48:06

Absolut. Och man skulle inte ens behöva uppge att man deltar i VSM, alla 35 år eller äldre skulle automatiskt vara med. Kravet på att tävla för en klubb ansluten till Sv Friidrottsförbundet för att delta i VSM borde också slopas. Då kan vi snacka om riktig konkurrens!

#18 Jan Suneson - 2018-08-09 01:41:14

Landsorten är ett av många ord som man inte längre får använda. Jag bor på landsorten (Gävle) och skäms inte för det. Renhållnings arbetare (miljö arbetare) eller det hedliga ordet sopp-gubbe är ett annat. Svenskan håller på att utarmas

#19 b-å - 2018-08-09 07:26:09

Nä Jan det kallas för förändring och det har varit så i alla tider att språket förändras. Läs en bok som trycktes för 100 år sedan så förstår du vilken stor skillnaden är. Själv tycker jag att engelskan tar för stor plats framförallt inom handelssektorn. En del förändras av att vi ser och känner annorlunda ex. var det ok att köpa en negerboll när jag var yngre, men idag vet vi att N-ordet har en så stark negativ laddning att vi inte bör bruka just det ordet.
Så till topic(sic), att bara lägga mästerskapen i våra två största städer är fel väg för att höja konkurrensen, bättre att se till att intresset för dessa lopp höjs och det gör man väl bäst genom att sprida orterna för tävlingarna.
/b_å

#20 sverker - 2018-08-09 08:14:51

om vi ska snacka landsort vad ska man då säja om de präriestater Björn passerade? på ett ställe hade de minus 50 på vintrarna, den enda växten på denna tundra var sagebrush, spikraka ändlösa vägar men mer gästvänliga invånare än norrlänningar kanske? VSM i fjol gick ju separat i Göteborg men det var mest lokala förmågor. Nog är det så att de bästa samlas till dessa två storlopp och nog blir det roligare där det tror jag? Afterrun? Boendet bättre helt klart.
den riktiga "negerbollen" var arraksdito - den andra kallas chokladboll med kokosströssel. Björn - det går att påverka genom Veterankommittén - Ulf Agrell.

#21 sverker - 2018-08-09 22:06:01

TSM torsdag: en fett roligt pass med olika typer av intervaller och prominenta deltagare och ledare - en godbit. på söndag 0930 från GIH gratis - långpass.

#22 Björn - 2018-08-10 10:02:28

Hade tänkt komma i torsdags men var ute och plockade blåbär (fick inga). Ska försöka komma på söndag.

#23 sverker - 2018-08-11 08:40:18

TSM torsdag: jag var i 2.10 - vi gjorde två långa intervaller i 5.15 - tempo plus tröskelintervaller - 3x40, 3x30, 3x15. upp-nervarvning och avancerad stretch på "Wembley" som gräsmattan framför GIH kallas - den är konstbevattnad med rör i marken och var avsett för att ta torvor ur för att reparera fotbollsplanen på Stadion som nu har konstgräs. Mycket folk och lyckat - jag sa till Robert A. att jag trodde Du skulle dyka opp på söndag? Din klubbkompis Bengt L. var med i min grupp. Förmodligen hade Du tyckt detta var för enkelt? Det finns grupper ner till 1.30 på halvmaran. Din träningsdos på 13 mil i veckan - hur många får ihop det?
Apropå få ihop - de thailändska bärplockarna - vad kostar flyget hit och hem? Plus övriga kostnader?

#24 sverker - 2018-08-12 19:41:56

en rejäl dusch på morgonen gav frisk luft - sen fick vi en skur vid tio-tiden - skillnad mot hettan förra gången - läser mikeonrollerblades - han har bara en ryggsäck med tält och sovsäck - otroligt ont i fötter och vrister av rullbladen - tror han blir handikappad för livet - tungt..... han har varit journalist på Denver Post. nu är det på torsdag.

#25 sverker - 2018-08-12 20:20:25

10/8 - dag 71 har Mike tagit sig till Jacksonville i Illiinois - avverkat 2267 miles. Undrar hur han tvättar sin minimala garderob - han skriver att folk hjälper honom mycket. Många vägarbeten då han byter till joggingdojor. En bra bit kvar till Brooklyn. Han skrev till mej tidigare att det kunde bli 100 knyck i utförsbackarna och då bad han en bön. Han har fått in ca 14.000 dollar till skolmaten. Våra kommuner vill sätta gränsen till 10 kr per måltid. (som lärarvikarie betalade jag 50 kr i Täby - vi gick till Mac Donalds.)

#26 men---- - 2018-08-12 21:09:43

sverker tycker du ska skaffa en EGEN blogg---- våldgästa Björns som du gör är ju löjligt!

#27 Torbjörn - 2018-08-12 21:56:28

Håller med #26 men----

#28 sverker - 2018-08-13 07:10:19

OK - men tack Björn för otroligt intressant läsning! Sen tycker jag det är konstigt att inte fler läsare kommenterar?
mvh

#29 Björn - 2018-08-13 11:42:46

Det är lugnt, Sverker. Missade dig i söndags på TSM. Sprang först 13 km i 6=minutersgruppen, sedan 8 km i en lite snabbare grupp.

#30 sverker - 2018-08-13 11:59:36

Göta Petter! Jag var i 7-minutersgruppen i 13 km. Det är så att jag gillar att reta vissa av bloggläsarna - ska försöka sluta med det!

#31 men ----- - 2018-08-13 16:01:56

sverker vilket märklig motiv du har för att skriva här! är det inte så att du har inte bättre för dej?

#32 sverker - 2018-08-13 21:07:04

ja kanske det - litet barnsligt - nu ska jag befria er och Björn från mitt trams - ha det gott.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg