Kommentarer på Dag 81: Så försöker jag klara extremvärmen


Isbitar i löparkepsen fungerar utmärkt. Konstigt att ingen konstruerat en solcellskeps som fungrar som ett kylskåp, motsvarande skulle finnas för handlederna.

38 grader(100 F) och nära sex mil på en trist motorväg. Det gick bra. Men hur hanterar jag sådana extrema förhållanden?

En av läsarna här på bloggen, Peter Malmqvist, undrade vad jag har för knep för att springa långt i värme. Knep och knep, men kanske har jag lärt mig ett och annat under åren.

Först tror jag att man kan vänja sig vid värmen. Själv gillar jag värme framför kyla och helt klart har jag blivit värmetåligare men sämre på att klara kylan. Det senare hänger antagligen ihop med att jag blivit magrare.

Här några av mina ”knep”:

  1. Spring inte för fort under extrema värmeförhållande utan håll exakt rätt tempo. Det är svårare än man kan tro, de fleta springer för fort. Mitt rätta tempo varma dagar är runt 8-9  km/tim och i backarna  i 6-7 km/tim. Då kan jag springa några kilometrar utan att behöva stanna. Vägvinnande och psykiskt stärkande! Men springer jag aningen för fort måste jag stanna då och då och känner mig helkass. Gång försöker jag undvika.
  2. Kall dryck framför varm dryck. Inte minst godare men verkar också ge bättre effekt. Egentligen har jag för dåliga grejer, en termos på knappt två liter. Det är för lite, dessutom håller den kylan bara några timmar. Är det möjligt fyller jag på med is från restauranger och mackar. Över isen häller jag Gatoradepulver.
  3. Solglasögon, vit löparkepsen men absolut inte löparlinne eller att springa barbröstat. Är det möjligt lägger jag is i kepsen. Effektivt och underbart när det kalla vattnet sipprar över ansikte och nacke!
  4. Fösök ta långa pauser inomhus för att kyla ner dig. En powernap fungerar också väldigt bra för mig. Och försök att förlägga stoppen utomhus till skugiga platser (det är nästan omöjligt att finna skugga eftersom det knappt finns några träd här).
  5. Hur mycket ska man dricka? Det ger sig själv, under extremdagarna handlar det om minst tio liter på ett femmilspass.
  6. Ät mera salt än vanligt och rör till en saltdrink varje dag. Det är Rune Larssons tips och det fungerar jättebra. Håll också koll på urinen- börjar den bli brunfärgad är det fara på färde. Jag har bara råkat ut för det en gång men inget farligt hände.

Dagens löpning från Jerome till Bliss var nog den varmaste hittills och också en av de tråkigaste; 58 km på en trist motorväg. Hade jag inte kunnat stanna till vid Burger King efter ca 10 km och ta en mjukglass och tanka mig full på cola och sedn efter ca 30 km äta en riktig lunch inomhus, ja då hade jag haft stora problem att ta mig till Bliss. Imorgon väntar en ”vilodag”, 35 km till Glenns Ferry.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Per S - 2018-07-06 09:47:53

Björn - använder du någon typ av solskydd i form av krämer förutom dina löparkläder? Behöver du smörja dig med vaselin för att undvika skavsår? Kör hårt"

#2 Björn - 2018-07-06 09:53:33

Absolut. Smörjer in mig 2-3 gånger per dag med solkräm, högsta solskyddsfaktor. Kletar också in vaselin på fötterna och ställen där jag vet att jag kan få skavsår (har inte fått ett enda!)

#3 Pontus - 2018-07-06 10:50:42

Sjukt imponerande och inspirerande. Sprang Stockholm marathon i juni och tyckte det var jobbigt i värmen (otroligt bra marathon annars). Jag förstår inte hur du orkar med värmen även om du är smal etc. Du måste vara närmast unik. Nu är du snart i mål. Otroligt roligt att varje dag läsa dina rapporter????

#4 sverker - 2018-07-06 10:58:57

Gatorade är rena raketbränslet - togs fram av en medicinprofessor i Florida till universitetets basketlag men används medicinskt också till uttorkade patienter (jämför Astras dextran) - frågan är maxdos? 10 liter genom njurarna? Boise kallas trädstan - där finns tydligen träd på 800 meters höjd. Jag fick lära mej dricka litet men ofta av vår tränare som var fysiolog.

#5 Jan Suneson - 2018-07-06 13:04:52

Jag vet inte vad det är för fel på Björns kartor (då du klickar Björn befinner sig nu). Det går inte att gå med Gula Gubben. Här är en karta för de närmaste dagarna (Bliss ? Vale)
https://goo.gl/maps/AFEsMVkXtyq

#6 Torsten - 2018-07-06 14:53:17

Har du isen direkt mot din skalle? Borde ge hudskador om isen kommer nära hjässan. Här i Landvetter är det också extremt varmt så all kyla är välkommen just nu. Må väl!

#7 Klas Peter Suneson - 2018-07-06 16:52:08

Dag 81, 448 mil ! Dagens löpning från Jerome till Bliss var nog den varmaste hittills + 38 c. På en trist motorväg! Tidigare kommentarer har ibland handlat om Karl XII soldater och deras ilmarscher. Dina innovationstankar skulle säkert intressera dagens militärstrateger. Solceller som genererar kyla för den enskilde individen. Jag vet att Du på intet sätt gillar tanken, men en solid sponsor som kunde vara intresserad av att följa dig rent vetenskapligt, vore Försvarets materielverk, FMV. En civil myndighet, med uppgiften att se till så Försvarsmakten har rätt och fungerande materiel för att kunna utföra sitt uppdrag.
Här hemma har Nattviolen (Platanthera bifolia) blommat över. Ängen ovan vår tomt är nu slådd. Arbetet utfört tidigt om morgonen, för att slippa den för svenska förhållanden höga sommartemperaturen. Därefter tar vi med oss barnbarnen ner till Vättern. Tar Vättersnipan och ror till ett stilla strandparti där Vättervattnet är kristallklart, varmt och mjukt som sammet, med en garanterad ren sandbotten. Keep on running.

#8 sverker - 2018-07-06 20:50:34

men Björn har ju en rejäl kalufs? FMV? FOA i så fall väl? Det fina med Gatorade är elektrolyter. Svettas är viktigt. Tycker Björn har kontroll på det här? Det intressanta är skjutandet av vagnen? Jag sprang med lastade grindar under avriggning av en simtävling och fötterna rörde sig snabbare och lättare - nån slags omfördelning av belastningen? Jag hade händerna i brösthöjd. Nu fortsätter Sarah i samma stil under SM i Landskrona. Kl 9 Din tid börjar Sverige-England i morgon.

#9 Björn - 2018-07-07 03:25:45

Just det, kalufsen räddar mig från kylskador.