Kommentarer på Dag 71: Volvo kungen på Interstate 80


Den ena Volbolastbilen efter den andra swishar förbi mig på I80. Fordonen är nya till skilnad från många gamla amerikanska skorvar som fortfarande rullar på motorvägarna. Bilden tagen 30 km väster Little America, Wyoming.

Volvo, Volvo, Volvo. . . Det kryllar av Volvolstbilar på de stora vägarna i Amerika. Men hur stor är egentligen Volvo i USA? Jag har tagit reda på det och kan här på bloggen redovisa unika siffror som kanske til och med överraskar Volvo.

Springer du på en motorväg har du inte så mycket annat att göra än att just springa. Vid tidigare löp har jag som svensk glatt mig över inslaget av Volvos tunga lastbilar på motorvägarna. Jag har på skoj ibland räknat dem men inte gjort det särskilt grundligt. Nu har jag verkligen räknat.

I rätvisans namn ska från början sägas att Volvo inte är dominanten bland "semi trucks" i USA, det är tyska Daimler med sina Freightliner. Men Volvo är klar tvåa (Volvo säljer också under märket Mac).

När bolagen presenterar sina försäljningssiffror handlar det alltid om nybilsförsäljningen. Då brukar Volvos marknadsandel i Nordamerika ligga runt 9-10 procent. Men den siffran säger inget om andelen Volvolastbilar, som rullar på vägarna. Eftersom jag nu springer på I80, som går mellan San Fransisco och utkanten av New York, har jag försökt få fram siffran på Volvos andel av de tunga fordonen på denna kanske Amerikas mest lastbilstäta väg.

De senaste dagarna har jag då och då räknat alla tunga lastbilar som passerat mig. Hur många av desa är en Volvo? Metoden har varit följande:  jag har räknat upp till 100 bilar och kollat vilka som är Volvo respektive annat märke. 100x27 observationer gör totalt 2 700 bilar.

Medianen blir 17 procent. Ungefär var sjätte lastbil är alltså en Volvo. Det är nära dubbelt så hög andel som de officiella siffrorna visar. Att ha en  så hög andel på denna jättemarknad betyder naturligtvis enormt mycket. Tänk bara på alla reservdelar och reparationer det genererar.

Gissningsvis kommer Volvos andel att öka när alla gamla "monster trucks" försvinner. Dragkampen står mellan Daimler och Volvo.

--

Jag befinner mig fortfarande på cirka 2 000 meters höjd. Det känns vill jag lova! Jag är kraftlös, går nu nästan lika mycket som jag springer. Och naturligtvis har jag kraftig motvind. Så här har det aldrig varit förut. När ska krafterna komma tillbaka och när börjar utförslöpan?

Första paret skor inköpta i USA rensades idag ut och ersattes med ett par nya Brooks Adrenaline. Jag roterar mellan tre olika skotyper.

Dagens distans mellan Little America och Lyman: 48 km

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Ulf - 2018-06-26 08:51:23

Har tidigare sett i din blogg att du handlar skor i löparbutiker. Samtidigt skriver du att du nästan aldrig ser en löpare. Verkar vara en väldigt dålig affärsidé att ha en löparbutik i en småstad i USA?

#2 sverker - 2018-06-26 10:27:13

Ofattbart att Scania aldrig försökt med USA och sin världsberömda V8? Volvo har en egen fabrik i USA - vid I81 - gör 40.000 om året. Tror servicen och reservdelar avgör? Att ha en bil stående är dyrt. Mejlade Mike Lempko - han är uppe i 90 knyck i utförsbackarna och "ber då en bön".... 48 km är ju otroligt bra - Du håller tidtabellen? Har Du provat järntillskott - flytande är bäst tycker jag, Blutsaft t.ex.?
Tyckte jag såg Du köpte ett par blå Sacony Triumph 12 på 1/3-delsstoppet? (Vad jag har just nu.)

#3 sverker - 2018-06-26 10:47:13

Björn! Här kör Online-Pizza ut max 8km - bra att veta? Vaseline på fötterna funkar perfekt! Förr hade Fredrikshof en förstklassig fotvård på Malmskillnadsgatan alldeles vid Kungsgatsbron - har sett förskräckliga löparklövar i omklädningsrummen - naglar borta. Mina stortånaglar sprack på längden - tog flera år innan sprickan växt bort - som tur var skadades inte rötterna.

#4 sverker - 2018-06-26 11:01:01

Även Australien har ändlösa vägar men där kör man med vägtåg - rekordet är 1200 meter. En Mac Titan på 550 hk och 18 växlar kör 49 meter (24 gruvvagnar) ute på allmän väg. Hollywood får oss att tro att USA är laglöst men det är tvärtom och massor med byråkrater och blanketter. Hur ofta passerar en polisbil?

#5 Jan Suneson - 2018-06-26 11:08:15

Mike on Blades I apologize for accusing you of cheating yesterday, but it's not so strange when you said yesterday on your Face Book that you were in Carling Nevada while on Instagram you are in Rock Springs Wyoming. Why two different accounts?
I will follow you at FB, where you, like Björn, describe your journey in a good way. I send the cool "movies" on Instagram to the youth.
https://www.facebook.com/Mikeonblades/
https://www.instagram.com/mikeonblades/
Jan Suneson brother to Björn and also a Rollerblader I have done Denver ? Oklahoma City some years ago together with Björn. You will have nice rolling in Kansas.

#6 Volkswagen (Scania&MAN) - 2018-06-26 11:30:18

har köpt in sig i Navistar (gamla International Harvester i Illinois) och ska nu bearbeta USA (som har hårda dieselregler). Snart vrålar Scanias super-V8 på vägarna och överröstar Volvos raka sexa? (Ursäkta Björn.) Scania tycks ha ett förstaklassens system med service-reservdelar-utbildning. Säkerhet är nyckelordet. I Sverige dräller det av åkare från öst som struntar i allt.

#7 sverker - 2018-06-26 11:44:52

Rättelse: fotvården ligger på Regeringsgatan 77 och heter Podoshop numera. Den finns kvar alltså om Du skulle behöva vård efter 95 dagars oavbruten löpning?! "Normala" människor brukar ha enorma problem med sina fötter!

#8 Björn - 2018-06-26 15:39:49

#Ulf: Ja säkert men det finns inga löparbutiker i småstäder.
#Sverker: Ja, jag häller tidtatbellen. Märkligt, jag skriver om Volvo i USA och du om någon fotvårdsklinik i Stockholm . . .

#9 sverker - 2018-06-26 22:34:36

Jo det var utom ämnet men det handlar ju väldigt mycket om fötter och kan det vara så att Du har fått järnbrist? Blodplättarna slås sönder i fotsulorna och HB sjunker.

#10 Björn - 2018-06-27 08:26:36

Nej, jag tro inte jag har några tecken på järnbrist. Jag äter dessutom ganska mycket kött men även grönsaker och mörk choklad så jag får nog i mig tillräckligt med järn.
#Volkswagen: Volvolastbilarna här behöver inte nödvändigtvis ha en Volvo motor, beställaren motor. Men en Scania V8 i en Volvo går nog inte.