Kommentarer på Den nya banan är sämre


Ovan från vänster till höger: Hornsbergs Strand 5 km, Strömgatan 10 km, Valhallavägen 15 km, Djurgårdsvägen 21 km, Skeppsbron 25 km, Folkungagatan 30 km.

Banskissen: Nästa år springer löparna bara en gång över Västerbron men får många nya backar och mycket kringelkrok på Södermalm. Klicka på varje bild för förstoring!

Tack och farväl Stockholm Marathon. Jag har sprungit detta lopp elva gånger men det blir nog inga fler. Den nya banan lockar inte, klart sämre än den gamla.

Stockholm Marathon brukar i olika internationella jämförelser få högt betyg. Och visst är loppet bra- välarrangerat, vacker bana och stora åskådarled. Banan har jag dock lite svårt för- det är svårt att göra några bra tider här, den är helt enkelt för backig. Och den nya  har inte blivit bättre i det avseendet även om arrangörerna skriver att den har "färre branta stigningar och nedförslut än tidigare".

Mycket är nytt men mycket är också kvar som tidigare: start på Lidingövägen, mål inne på Stadion, över Västerbron (men bara en gång), Valhallavägen, Strandvägen (nu i bägge riktningarna), Norr Mälarstrand och den stora svängen ut på Djurgården. Det är på Söder de stora förändringarna- och försämringarna skett. Se banskissen!

Jag hade mina farhågor när jag i dag ensam i snögloppet provsprang banan. Banan upplevdes som backigare, knixigare och tristare Det är bara att hoppas att ändringarna enkom gjorts på grund av Slussenombyggnaden och att man sedan återgår mer eller mindre till tidigare sträckning.

Vad är det då som blivit sämre? Först har vi fått en backe på Kungsholmen efter knappa 5 km vid Westermalms båtklubb, gör kanske inte så mycket eftersom det är tidigt i loppet. Uppför också på Stallgatan och Narvavägen. Men det är Söder som är problemet: först ska vi över Slussen och upp på Hornsgatan, sedan en knix ner för Torkel Knutssonsgatan som bara känns onödig, sedan åter Slussen och längs trista Stadsgårdsleden för att sedan göra en 360-gradare nedanför Fåfängan och därefter springa upp för Folkungagatan.

Folkungagatan blir värsta partiet i loppet- lika fruktad som stigningen upp till Västerbron eller Fleminggatan varit. Folkungagatsbacken är lång och brant, dessutom kommer den när löparna sprungit ca 30 km och en del är på väg att gå in i väggen. Men det är inte slut på backarna- efter Zinkensdam kommer en annan "mördarbacke", trista Lundagatan. Innan har löparna knixat sig in på lika trista Högbergsgatan, dock mest nerför.

Fördelarna då? Ja, det skulle väl vara att Västerbron bara ska passeras en gång och nu är  lättare att angripa upifrån Högalidskyrkan. Bra också att vi sluppit trista och sugande Torsgatan. Men några andra fördelar ser jag inte.

Här efter 35 km där Gjörwellsgatan möter Rålambshovsleden och fortsätter i Norr Mälarstrand avslutade jag min provlöpning av den nya Stockholm Marathonbanan.

Denna bana är säkert roligare och snabbare. Den 16 april 2018 inleder jag mitt sjätte coast to coast med att springa Boston Marathon. Till loppet är 57 svenskar anmäälda och jag är äldste deltagare.

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Bengt - 2017-12-11 18:08:00

Så mycket väsen för så lite tydligen. Syftet är väl att locka till sig fler löpare och då är det viktigt att banan blir rolig och tacksam att springa.

#2 Ingmarie Nilsson(blog.yoging.se - 2017-12-11 22:00:46

Tycker det är trist när det hela tiden ändras och ändras...Själv tycker jag platta banor är jobbigare... och jag har ju faktiskt mitt PB från den ännu äldre Stockholms-banan. Faktum är att den enda som sprungit fortare på just den banan är Grete waitz. :-)

#3 sverker - 2017-12-12 22:06:29

marathonbanor ska gå på slätan och långa rakor. Korkad ändring från hela Odengatan upp och sen till höger på Valhallavägen. Den nya via Sturegatan var obegriplig - det är väl som övriga samhället - vissa sitter och ändrar för att - - - ja varför?
Ändrandet är ett sätt behålla makten?

#4 Sverker - 2017-12-13 11:09:48

Grattis Ingmari! Tittat mer på kartan - Tanken är kanske att det ska bli roligare och sen lugna snabba avsnitt på t.ex. Kungsholmen? Tycker det här att dra iväg Valhallavägen ut på Gärdet och Djurgården förbi Skansen och sen Strandvägen var mycket bra och trevligt förstås....det ska ju vara litet av sightseeing på Stockholm också! De flesta kommer utifrån. Passeringen av Slussen - Jösses vilken propp! Men att dundra ner från Hornsgatan ut på Södermälarstrand till vänster och sen upp på Västerbron vore något? Behövs skarva på mer sträcka nån annanstans? Skippa Stadsgården och Folkungagatan? De flesta har nog bara kul ändå - det är ju ett jippo! Eliten triggas av svårigheterna ?

#5 sverker - 2017-12-13 13:40:17

Hjärnsläpp? Vilken gata är det upp till Högbergsgatan från Folkungagatan? Sen Högbergsgatan till Rosenlundsgatan! Det här är ju inte klokt? Runt Fåfängan? Hur då?

#6 Lars L - 2017-12-17 22:40:47

Håller helt med om att snurrandet på Söder är en prövning utan mycket positivt - här är man ändå redan trött så inte kommer det att bli mycket sight-seeing som ledningen skryter med. Hoppas också på en bättre bana när väl Slussen kan passeras på normalt sett. Eftersom jag redan är anmäld planerar jag att springa men 2019 kan det ju ge en anledning att prova exv Köpenhamns maraton i stället, eller något annat som ligger lite väl nära i tiden.