Kommentarer på Snus och idrott OK enligt GIH


Budskapen om hur farligt det är att snusa är motstridiga. Nu har det kommit en ny svensk rapport som hävdar att kondition och prestation hos uthållighetsidrottare inte förbättras om vanesnusare upphör med sitt snusande.

"Att sluta snusa har ingen effekt på konditionen". Till den kontroversiella slutsatsen kommer ett antal forskare i en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm.

Swedish Match lär applådera rapporten. Och Sveriges en miljon snusare, varav många är idrottsmän, invaggas i tron att snus ändå inte är så farligt (i alla fall inte konditions- och presstationsmässigt). Men hur mycket ska man tro på den här studien? Ja, själv är jag kritisk till såväl metod som slutsatser även om studien absolut inte är någon lovsång till tobaksindustrin. 

Så här skriver GIH i pressmeddelandet:

"Syftet med studien var att undersöka effekten av kondition och hälsa efter det att deltagare slutat att snusa. Totalt deltog 42 personer i åldern 30-40 år som skulle ha snusat i minst två år och som tränade cirka tre gånger i veckan.

Resultaten på den grupp som slutade snusa visade ingen skillnad på prestationen och konditionen. Däremot ökade deltagarna i vikt och fick lägre blodtryck.

– Det finns alltså ingen anledning att sluta snusa för att få bättre kondition, men kroppen kan ändå påverkas genom andra effekter på hälsan, säger Frida Björkman, doktorand vid GIH".

Efter att ha läst rapporten gör jag några invändningar:

* Studien bygger på endast 42 personer, bortfallet har dessutom varit procentuellt högt och en av de två undersökta grupperna var mycket större än de andra.

* Effekterna mättes kort tid efter att personerna slutat snusa (sex veckor).

* Personerna som slutade snusa började tröstäta och gick upp cirka 1,5 kg i vikt. Denna tillfälliga viktuppgång kan ha påverkat resultatet negativt. När personerna återgått till normalvikt är det sannolikt att tesrvärdena förbättrats men detta har inte mätts.

* Snusets eventuella psykologiska/mentala effkter på utövandet har inte mätts. Den som stoppar in en prilla före start i en idrottstävling skulle av grupptrycket förmodligen hamna i ett underläge och prestera sämre.

Nja, jag tycker nog studien är ganska lättviktig. Det är bara att hoppas att den nu inte ger den inbitne snusaren vatten på sin kvarn. För snus och sport hör inte ihop, anser jag. Dessutom har snuset rent skadliga effekter, fråga tandläkarna!

Under 70-talet både rökte och snusade jag. 1980 la jag av med dessa laster. Jag minns att det var betydligt svårare att sluta att snusa. Några månader senare började jag springa, sedan dess inte ett bloss eller prilla, ett av mina bästa beslut i livet.

Här kan du läsa hela rapporten.

Laddar upp inför veteran EM i marathon med ett träningspass på 42 km under ett lingonplock i Roslagen. Här tar jag en fikapaus hos en löparkompis som vid tillfället inte var hemma men som ställt ut förplägnad på verandan.

Keep on running




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Martin - 2017-09-04 14:41:00

Hej! Jag följer din blogg regelbundet och den har också varit en inspirationskälla att komma igång med min egen löpning. Angående snus så slutade jag snusa i våras. Anledningen är till stor del att det påverkade löpningen negativt för mig. Jag har haft perioder med löpträning av och till och ofta har dessa varat i 3-4 månader. En gång hade jag ett snusuppehåll i en sådan period och jag märkte en ganska stor skillnad. Jag orkade mer. En annan skillnad utan snus är att vilopulsen är 10-15 slag långsammare per minut. Jag snusade konstant. Nu har jag sprungit sen april och planen är att fortsätta över vintern för första gången. Har anmält mig till Göteborgsvarvet nästa år som motivationshöjare. Både för att undvika snuset och hålla löpningen igång.

#2 Lars L - 2017-09-04 23:17:50

Tycker nog att studien var ganska bra, de påpekar själva sambandet mellan "tröstätandet" och en del ändrade värden. Men de missar att den ökade vikten gör att de får jobba hårdare på löpbandet för samma fart. Tror inte de hade justerat VO2max-värdena mellan testen men det kanske jag missat. Hoppasde får tillfälle att göra de senare uppföljningar som de förespråkar, förbättringarna borde slå igenom där.
Plockade också lingon i helgen. Det fanns fläckvis gott om det i bergslagen men helt tomt på de flesta ställen.

#3 Erik H - 2017-09-06 16:04:59

Syns i Wroclaw, +17 grader, bra maratonväder i prognosen. Det är bara att ladda om du inte har sprungit vilse i lingonriset.

#4 Jan Suneson - 2017-09-07 00:51:04

Jag vet att Björn inte gillar att jag använder E-cigaretter och jag brukar provocera honom med att ta ett ?bloss? på tåg, flygplatser hotell och restauranger. Tack vare E-cigaretter är jag snus och cigarett fri sedan några år, men inte nikotin fri även om jag har gått ner från 12 mg till 6. Säkert påverkas vilopulsen och kanske orken som Martin påpekar. Jag kommer att fortsätta och har lite svårt att förstå alla svenska ?lutheraner? som vill förbjuda allt som höjer livskvalitet.

#5 sverker - 2017-09-07 13:24:01

en metod är stugvärd i STF och två mil på skidor över kalfjället till närmsta snusbod - lägg till den sammetslena fjälluften....tobakssaften går ner i magen - ett snyggt magsår kanske?

#6 Björn - 2017-09-09 20:50:49

#Martin: Intressant. Jag är inte förvånad att ett längre snusuppehåll får dessa positiva effekter. Makalös förbättring du haft, du kullkastar studien.

#Jan: e-cig är som snus- inte ofarligt, enligt forskningen men säkert mindre skadligt än vanliga cigaretter. Tänk på att du inte får röka e-cig i offentliga lokaler. . .