Kommentarer på Düsseldorf Marathon på 3.26


En stor öl (alkoholfri) satt fint efter loppet. Tyskarna är mästare på att arrangera lopp och Düsseldorf är efter Berlin och möjligen Hamburg en av de bästa maratonbanor jag sprungit.

Det är bara att konstatera; jag är ingen tävlingsmänniska och har svårt att ta ut mig. Ändå är jag nöjd med mina 3.26.15 och en seger i M65 i dagens Düsseldorf Marathon.

Det här var ett lopp jag verkligen gått inför. Jag har under ett par månader kört mycket kvalitetsträning, främst på löpband. Dessutom har jag dragit ner på träningen rejält. Inga tusen mil i år  . . . Och visst det har gett resultat. Men egentligen "borde" jag göra maran på neråt 3.15.

Kanske finns det ändå en förbättringspotential? Defintivt på halvmaran i alla fall. Nu passerade jag halvan på 1.38.48 ungefär samma tid som mitt bästa halvmaratonlopp ifjol. Kungsholmen runt om två veckor ska förhoppningsvis gå lite fortare även om banan är tuffare- Düsseldorf är i det närmaste helt platt.

Nej, loppet var inte optimalt. Jag försökte lyda goda råd om att vara kall och hålla igen i början och springa andra halvan snabbare än första. Jag tyckte ändå att jag låg och bromsade men efter 30 km var allt snack om negativ split bara att glömma. Jag skäms lite, tog några korta gångpauser. Helt i onödan- så slut var jag ändå inte.

Tiden lär ändå räcka för att ta mig in på årsbästalistan i M65 marathon. Målet är att ligga bra till även på halvmaran men där är konkurrensen hårdare. Som du kanske vet gör jag denna statistik och förhoppningsvis ska de första listorna ligga ute här på hemsidan när väl Stockholm Marathon är avverkad.

Jag brukar bara springa 1-2 maror om året och kanske blir Düsseldorf den enda. Nyligen fick jag höra att i höst går Veteran EM i Polen och kanske ställer jag upp där. Det stora målet är ändå Boston Maraton 2018. Då är jag yngst i M70 och målet är en pallplats. Skulle den drömmen gå i uppfyllelse, ja det skulle vara det största i mitt löparliv bortsett från alla coast to coast.

Düsseldorf ligger vid Rhen och pråmtrafiken är intensiv. I bakgrunden det 168 meter höga tv-tornet och bron Rheinkniebrücke, den enda backen i loppet. Målgången var strax nedanför.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Jörgen Thorsell - 2017-04-30 21:49:40

Grattis till segern Björn.
Imponerad av att du orkar hålla sån klass fortfarande.

#2 Löparvän... - 2017-04-30 23:28:38

Grattis till en fin prestation. Och givetvis ska du satsa på EM. Bara fortsätta med din snabbhetsträning och gärna något lopp på 10 km. Tänk dig en medalj i EM. det vore stort och jag tror på dig.Bra snabbhetsträning 5 x 880 meter på bana med ett varvs joggning mellan loppen. Du är en liten men stor man.

#3 1-Maj :) - 2017-05-01 08:49:18

man kan inte träna på löpband om man vill bli bra på riktig löpning det måste du lära dej då det handlar om två OLIKA grenar!

Och svettas gör man inomhus då hudens mikroklimat inte omsätts kan inte påverkas av temp-sänkning, ja kanske till under 10-5 grader annars en jätte fläkt med de skador den åstadkommer.

Så vill du bli bättre gör som alla elitlöpare vet träna i miljöer du tävlar i Lycka Till( 3.26 imponerar dock på mej med tanke på att du snart är 70)

#4 Sten-Olof Mäki - 2017-05-01 10:31:36

Oerhört imponerande sluttid och första halva. Att du knäckt koden för att hålla dig frisk och hel trots träning på mycket hög nivå är beundransvärt.

#5 Lars L - 2017-05-01 11:17:10

Dubbelt grattis! Till tid och klasseger men också till att ha hittat resultaten, det har inte jag....
Och tack för trevligt sällskap på resan!

#6 Björn - 2017-05-01 13:06:15

#Jörgen: Tack Jag säger samma om dig. Du har toppat åldersstatistiken sedan urminnes tider.
#Löaparvän: Ja, varför inte pröva den intervallvarianten. Annars brukar det bli 10x1 km med 400 m joggvila. Fast sådana intervaller kan jag bara springa när jag är i form.
#Maj: Håller delvis med om att löpbandsträning inte ersätter löpning utomhus. Men lungor och hjärta måste väl ändå jobba lika hårt på ett löpband som träning utomhus? Fördelen med löpband är att jag har kontroll på hastigheten och kan heller inte sacka när det tar emot. Dessutom upplever intervallträning på löpband jämfört med t ex på bana mindre psykiskt pressande. Det ena utesluter dock inte det andra och jag springer mer utomhus än de flesta.

Lars: Tack själv, det här får vi göra om. Jag hade också problem att i telefonen se resultaten men loggar man in på datorn hemma fick jag upp menyraden med "ergebnisse" http://www.metro-marathon.de/

#7 1-Maj :) - 2017-05-01 16:07:27

citat:"Men lungor och hjärta måste väl ändå jobba lika hårt på ett löpband som träning utomhus?"

men där har du väl ingen el-motor som driver? plus att löpsteget och kroppshållningen är annorlunda, såpass att det är därför jag menar att det rör sej om olika grenar. bålstyrkan är ju viktigt när tröttheten smyger på.

har hört att det ska finnas löpband som man måste själv få upp farten på(ingen motor) någon erfarenhet?

#8 Björn - 2017-05-01 18:22:19

Hur som helst, du kan få upp pulsen lika mycket på ett löpband som utomhus trots "elmotorn som driver". Så nog måste bandlöpning förbättra konditionen även om kroppshållningen skulle vara lite annnorlunda. Eller?

Har provat band utan motor men har egentligen ingen erfarenhet.

#9 1-Maj :) - 2017-05-01 19:01:03

tar mej friheten att länka till två sidor, slutsatsen får dock stå för varochen :)

https://runnersconnect.net/treadmill-running-easier/

https://runnersconnect.net/treadmill-vs-running-outside/

#10 lelle - 2017-05-01 20:00:52

Skillnad är nog bara luftmotståndet, ny fräsch luft hela tiden.

#11 Björn - 2017-05-01 21:14:32

Intressant läsning! Ska man tro artiklarna så har vi båda "rätt". När det gäller just konditionen är det tydligen ingen skillnad alls. Så här står det i artikeln som hänvisar till en vetenskaplig studie:

"Corroborating research has shown that VO2 max is the same when running on a treadmill compared to outside, clearly demonstrating that running on a treadmill is as effective as running outside".

Så jag slutar inte med att springa mina intervaller på band men det blir också intervaller utomhus. Distanslöpningen fortsätter jag med som tidigare, alltså utomhus.

#12 Alex Bonn - 2017-05-01 21:45:22

Grattis Björn!
Har sprungit intervaller mest hela vintern på löpband och upplever att jag kan hålla uppe farten bättre där än ute. Däremot är jag medveten om att det är aningen lättare på band trots att jag har 1% lutning. Att det skulle röra sig om "olika grenar" förstår jag inte!?

#13 Jörgen Thorsell - 2017-05-01 22:41:26

Jag alltid sprungit intervaller på löpband och det har fungerat mycket bra för mig, t o m jäkligt bra.
10 x 4 min och 4 x 10 min i farter i paritet med tänkt sluttid på en mara sitter som en smäck.
Jag tror inte hjärta o lungor vet vad eller vart man tränar.
Alex och Sune håll er till det ni känner o tror på, löpning på tävlingsnivå handlar lika mycket om inställningen att vilja lyckas.

#14 1-Maj :) - 2017-05-02 08:50:02

"Jag tror inte hjärta o lungor vet vad eller vart man tränar"...hahaha så då vet du inte ens om, om du löper uppför eller nerför...och avslutningen fortsätter i samma stil ==>jisses så ointelligent inlägg!
@ Alex Bonn, jo för många gör det, det känns som olika grenar, läs länkarna de ger stöd för det resonemanget.


#15 Patrick Bjurström - 2017-05-02 08:57:12

Grattis till en bra tid! Ã?ven om det inte blev en negativ split, vilket är en härlig upplevelse. Jag har lyckats en gång, i London 2015. Egentligen lite ofrivilligt eftersom tempot i början dämpades av att jag fick starta långt bak och det var trångt. Men det var härligt att kunna öka lite och hålla tempot uppe hela vägen. Normalt är jag alldeles för dåligt tränad inför den där svåra fjärde milen.

#16 sverker - 2017-05-02 11:22:21

men hur var det med mat och vila? notera pråmen - flod- och kanaltrafiken i Tyskland är ett alldeles eget kapitel - enormt stor och det går fort. motorfartyget skjuter pråmarna framför sig - men hur klarar man svängarna? nog måste det vara bäst spara på krafterna och öka succesivt?

#17 sverker - 2017-05-02 11:26:52

rekordet i M70 är 3.15.57 (1991) M65 är oslagbara 2.54.00 - stått sig i 31 år.

#18 Erik H - 2017-05-02 11:28:48

Imponerande första halva, men det gick nog för fort för att vara helt optimalt. Mentala krafterna svek dig lite på SISTA MILEN. Jag tror du kan springa fortare om du är lite kallare första milen. EM i Wroclaw blir en suverän test, som du ska satsa på. Våga ge bort en minut på första milen och på andra.

#19 https://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Whitlock - 2017-05-02 12:25:25

World record Distance Marathon Men 70â??74 Men 75â??79 Men 80â??84 Men 85â??89
2:54:48 3:04:54 3:15:54 3:56:38(â? )

#20 Alex Bonn - 2017-05-02 20:27:07

Både jag och Jörgen Thorsell har oerhörd koll på vår träning. Undrar vem som anonymt skriver bakom "1-Maj"?!

#21 1-Maj :) - 2017-05-02 20:59:16

#Alex Bonn
överskattade din engelska kanske, synd att du inte vill va med i matchen och lära dej lite, sen är det faktisk som så att jag är jag LoL

#22 lelle - 2017-05-02 21:22:17

LoL betyder Laughing Out Loud om nån undrar.

#23 Leif A - 2017-05-03 09:13:50

Grattis Björn! Bra tid som kommer räcka långt i M65-statistiken.

Sedan kan jag lägga till att Ingrid K alltid tränat mycket på löpband och det räckte ju till att vara i yttersta världseliten.

#24 1-Maj :) - 2017-05-03 11:21:58

jag vill då passa på att avslöja denna sanning: de FLESTA OS och Världsmästarna i långdistans löpning har aldrig varit i närheten av löpband!

#25 Björn - 2017-05-03 15:49:57

Bra eller dåligt att springa intervaller på löpband? Roligt att det blev denna diskussion. Själv har jag övertygats om att det är bra och kommer därför att fortsätta. För när jag läser att Jörgen Thorsell och Alex Bonn, två av Sveriges bästa veteranlöpare laddar på bandet inför tävlingar kommer jag också att göra det. Dessutom gillar jag att göra denna träning på just band; jag har full kontroll, inte minst på hastigheten. Tack "1-Maj" för att du startade debatten men onödigt med dina utfall mot debattörerna- jag känner dem och de är inga dumbommar.
--
#Patrick: Negativ split var målet och lyckas man blir det "alltid" en bra tid. Min räknat till åldern bästa mara (Hamburg Marathon på 2.55 i M55) var just ett sådant lopp.
#Sverker: Uppladdningen var nog bra, inga problem med mat och vila. Ja, jag undrar samma sak; hur klarar dessa pråmar alla svängar för många krokar är det på Rhen. Ã?stbyes rekord i M70 är för mig omöjligt men visst lockar det att komma i närheten av det.
#Leif: Tack. Ifjol hade tiden räckt till en fjärdeplats i M65. Anders Hansson i M70 och som är fyra år äldre sprang ifjol på 3.20. Ska han kanske lyckas slå Erik Ã?stbyes 26 år gamla rekord på 3.15.57?

#26 sverker - 2017-05-11 22:25:40

rent fysikaliskt borde fören på pråmen framför vridas åt vänster i en högersväng och så finns det strömmar, förklaringen kanske är ett roder där framme som styrs med vajrar från motorfartyget? en sak är säker - detta är mkt bättre lösning än tåg och lastbilar - förmodligen även snabbare. Jag är fascinerad över vårt södra grannland, så nära. en timme med Ryanair till Berlin. (eller Norwegian) tokbilligt.