Kommentarer på Dag 39: Min bästa dag


Äntligen Nebraska- civilisationen.

Solen skiner, kortbyxorna är på för första gången på länge, jag har lätt medvind och springet på en av de bästa vägar jag vet; US Highway 30 i Nebraska. Jag har gott om tid, hinner ta avstickare och prata med lokalbefolkningen. Det är precis så här ett coast to coast ska vara!

Äntligen Nebraska! Ja, jag menar det verkligen. Det känns som om jag nu lämnat vilda västern och kommit till civilisationen. Nevada, Utah och Wyoming är tuffa delstaer för en löpare- enorma avstånd mellan städerna, enorma backar och en karg natur, dock vacker på sitt sätt.

I Nebraska är det platt, grönt och städerna ligger tätt. Träden är på väg att slå ut, syrenerna blommar för fullt och folk är ute och klipper sina gräsmattor. Jag springer på US 30, en del av gamla Lincoln Highway, min favoritväg. Här finns knappt någon trafik eftersom Interstate 80 finns i närheten.

Jag känner mig lös och ledig, har hur mycket tid som helst eftersom det är bara 38 km till slutmålet, Days Inn i Kimball. Vid ankomsten där blir man så glad och imponerad att jag får bo gratis. Innan har jag hunnit göra en avstickare till Bushnell (125 invånare).

Övre två bilderna: Mark håller öppet varje söndag loppisboden Johnsons Surplus som han driver tillsammans med hustrun Sally. Han är 64 år, ser fram emot pensionen och hoppas kunna dryga ut den med en och annan "buck" från loppisförsäljningen.

Nedre två bilderna: Birch Street, Bushnell. Lite fräschare såg bokcafet ut men tyvärr var det stängt. Jag fäste mitt visitkort på dörren och tog en medhavd fika utanför.

Triathleten David Reher från Helena, Montana tog en joggingtur i Pine Bluffs efter att samma dag ha vunnit ett långlopp på cykel. David är en av få joggare jag mött under detta coast to coast.

Dagens distans: 38 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Klas-Peter Suneson - 2016-05-30 08:52:43

Härligt Björn!

#2 Rick - 2016-05-30 09:28:43

Blev aldrig klar över dina kaloribehov. Frukosten på de enkla kedjemotellen är onekligen ganska torftig och du måste bränna massor med kalorier. Hur mycket äter du till lunch och middag. Vad är en typisk lunch resp middag? Favoritmiddag?
Rick

#3 Klas-Henrik Adergaard - 2016-05-30 10:04:08

Håller med #2 Rick, det vore jätteintressant om du ville lista en, för dig, bra frukost, lunch och middag. Var gärna så explicit som det går. Ã?ven den optimala tiden på dygnet, för dig, att inta dessa måltider. Antar att du dricker sportdryck under dagen, har du även typ "kexchoklad" eller motsvarande som du stoppar i dig mellan målen?

Stort tack för en fantastisk blogg.

#4 Nisse - 2016-05-30 10:16:16

Hej pappa. Dag 39: Och nu har du plötsligt sprungit fler km än vad jag lyckades skramla ihop under hela 2015... Keep on running!

#5 sverker - 2016-05-30 13:44:10

renodlad kapitalism betyder att man sparar varenda cent - inga pengar på målarfärg i kritiska lägen - dom som du tror är fattiga kanske har feta bankkonton?
men hur många kilo försvinner på 500 mil?

#6 Anders i Omaha - 2016-05-30 15:50:28

Välkommen tillbaka till Nebraska Björn, nu blir det nedförsbacke ett tag! Ã?stra delen har redan över 30c, så shorts är rätt.

#7 Björn - 2016-05-31 07:05:41

#Rick och Klas-Henrik: Jag har aldrig räknat på hur många kalorier jag behöver för att inte minska i vikt (väger 60-61 kg och är 167 cm lång). Men vid tidigare coast to coast har jag vägt lika mycket vid starten som vid målgång vilket betyder att jag fått i mig tillräckligt.

Jag har ändå ett hum om hur mycket det kan röra sig om. Eftersom jag normalt springer 10-15 mil i veckan i Stockholm har jag kanske ett kaloribehov som är 50 procent högre än en stillasittande kontorsarbetare. Här i USA springer jag ju extremt mycket varför kaloriintaget säkert kan vara ytterligare 50 procent högre. Jag är verkligen ingen expert men kanske har jag ett kaloriintag nu på 4 000-5 000. Jag äter i alla fall mycket, ibland dubbla portioner men småäter inte så mycket. Försöker alltid ha frukost, lunch och sen middag. Sportdryck nästan genomgående under löpningen, måltidsdryck Coke (2-4 stora glas) Märker att återhämtningen blir bättre när jag kan sitta inomhus och äta varm, lagad mat istället för kall mat vid vägkanten. Ã?ter inte så mycket snabbmat, typ hamburgare, som många kanske tror utan mycket pasta och ris. Avocado äter jag dagligen och den ger en bra mättnadskänsla. Maten tycker jag är god i USA men inte billig.
Sammanfattningsvis: Jag är jngen kaloriräknare men äter mycket och hyfsat nyttig mat. Hitills har det fungerat. Enda olaten är chokladkakor på kvällen.