Kommentarer på I väntans tider


Trotjänaren till vänster har rullat två gånger över USA och sattes idag ner i källaren efter vårrengöring. Babyjoggern till höger är i nyskick och ska snart ut på sin jungfrufärd.

Tre veckor kvar till start. Den 19 april rullar jag över Golde Gate-bron för att 93 dagar och 500 mil senare kasta mig i Atlanten utanför Boston.

Planeringen av coast to coast Nr 5 ärf i full gång. Det går inte en dag utan att några detaljer fixas. Idag t ex  togs den nya joggingvagn upp från källaren och den gamla sattes ner efter rengöring. Den gamla ja, en riktig trotjänare som rullat två gånger över amerikanska kontinenten och massor av mil i Sverige. Det gör uppåt 1 500 mil-vilken barnvagn skulle palla för det?

Just nu är det en väldigt angenäm tid. Det brukar ju sägas att planering är halva nöjet. De flesta bitarna är på plats, framför allt de två viktigaste; rutten och träningsförberedelserna. Varenda dag är ganska detaljerat planerad- jag vet var jag ska sova och var jag kan äta. Nåja, det blir säkert några enstaka campingnätter. Att sova ute gillar jag inte. Ska jag skippa sovsäcken för att få lite mera plats i packningen och istället riskera några köldnätter? Se där en fråga jag brottas med!

Träningsförberdelserna tycker jag har gått bra. Känner mig mycket motiverad och jag är i skaplig löpform. 16-milaveckan för två veckor sedan satt fint- kändes som om jag hade gott om krafter kvar. Har därefter genomfört en del intervallpass och dom har också känts bra. Hur bra/dålig formen är får jag veta om en vecka då jag springer Milano Marathon.

I veckan löstes också diverse datorproblem. Den vattenskadade läsplattan från förra coast to coast byttes ut och nu ska jag ha bra grejer igen. Återstår lite fixande med hemsidan (det sköter webmaster Nils). Och så ska jag beställa en bunt nya tuffa visitkort. På baksidan ska amerikanerna kunna läsa att de haft det höga nöjet att träffa en 68-årig "world record holder". Sådant skryt gillar dom!

Några småsaker återstår dock inför avresan till USA den 18 april. Även denna gång ska jag göra den traditionsenliga löpningen till Arlanda för att köpa en stor plastpåse att lägga vagnen i.  

Keep on running! 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Rick - 2016-03-28 18:59:57

Ja du, visst är det som bäst alldeles innan det stora äventyret börjar. Har du löpande koll på din fysiska status så du kan jämföra med hur det såg ut vid ditt första C2C? Har vilopulsen, maxpulsen etc förändrats eller vet du helt enkelt inte alls? :-))

#2 Björn - 2016-03-28 19:13:48

Vet inte, ska kolla upp det och återkommer. Rent generellt tror jag dock att den fysiska förmågan är sämre men att den mentala statusen är bättre. Det sistnämnda minst lika viktigt.

#3 bureborn - 2016-03-28 20:52:30

Om du inte haft Milano på programmet, hade du då ändå kört intervallpass? Känns ju inte direkt som om den typen av kvalitetsträning behövs för en långlöpning. Som rookie i såna här sammanhang tänker jag att det är de många, många milen i modest tempo som är viktigast för att bygga en uthålligt stark kropp och ett tuff psyke.

#4 Rick - 2016-03-28 22:08:54

Schysst svar - vet inte - "ska bara" springa 500 mil! Hur "mäter" du den mentala statusen på dig själv??? Handlar det om trygghet genom erfarenhet/rutin och möjligen nya tekniska uppfinningar typ GPS i stället för karta mm?
Ser fram emot löpet.
Rick

#5 Björn - 2016-03-28 22:40:24

@bureborn : Nä, intervaller hade det inte blivit om det "bara" varit en cost to coast på gång. Då är det många mil i bagaget som gäller. Däremot tror jag inte det är så klokt att träna ultralånga pass, tremilare räcker för mig och höga veckodoser.

@Rick Ja, det handlar väldigt mycket om erfarenhet, självförtroende och att vara nöjd med livet i största allmänhet. Sedan har du rätt om att utrustningen blivit bättre, t ex vagn och gps. Återkommer dock med hårdata om träningsmängd, puls m m nu jämfört med då.

#6 Björn - 2016-03-30 18:31:06

@Rick En jämförelse mellan 2006 och 2015, dvs åren före respektive coast to coast:

2006 2015
Vilopuls 50 42
Sprungna mil 656 558
Bästa mara 3.12 3.24

#7 Rick - 2016-03-30 22:08:48

Imponerande resultat på allt - vad var nyckeln till att sänka vilopulsen hela åtta slag? Du är nog 50% yngre än du tror :-)
Rick

#8 Björn - 2016-03-31 10:25:37

@Rick Vet inte orsaken till den lägre vilopulsen, tränade även mycket tidigare (ca 500 mil/år i snitt under tioårsperioden före mitt första coast to coast) mot ca 700 mil i snitt motsvarande period före mitt fjärde c2c. Vilopulsen 50 kan vara något felmätt men siffran 42 är helt tillförlitlig Maxpulsen sjunker ju vid stigande ålder men gäller inte det också i viss mån vilopulsen?
- - -
Gjorde idag en sk fitness-test på nätet ( http://www.ntnu.edu/cerg/vo2max ) där min "fitness-level" bedömdes vara som hos en 32-åring. Glädjande för en 68-åring men det var kanske rena glädjemätaren.

#9 Ingmarie/blog.nemonisimors.com - 2016-04-01 05:28:24

Fysik som en (max 32-åring och mental kapacitet som en (minst 68-åring är i mina ögon en oslagbar kombo! Ska bli superkul att följa dig. Och sen drömma om ett eget äventyr. :-)

#10 Malte - 2016-04-04 02:54:28

3:a M65 på 3-26. Grattis Björn

#11 Gunilla Franzén - 2016-04-18 08:32:21

Vilken häftig jogger! Min Trille har hälften så stora hjul, men ska inte korsa USA utan följer mig troget på mina turer Oxelösund-Nyköping med retur nästa dag. Lycka nu till på din spännande resa över kontinenten!