Kommentarer på Vad du bör veta inför ett coast to coast (8) : Så minskar du riskerna


Farlig löpning i Wyoming 2010 och . . .

. . .och ofarliga förhållanden i Wyoming 2007. Här var det bara björnarna jag hade emot mig.

Ta det lugnt och var försiktig i alla sammanhang. Självklara råd men dom bästa jag kan ge en äventyrslöpare.
Under 100 dagar på vägar i främmande land och bland okända människor kan mycket gå snett. Ibland funderar jag på hur många bilar jag möter under ett coast to coast. En miljon? Nä, så många kan det inte vara, visar ett snabbt överslag på miniräknaren.
Trafiken är ändå ett stor hot och då gäller det att uppträda exemplariskt:
•    Spring alltid mot trafiken.
•    När vägren saknas, gå ut i gräset med kärran vid farliga möten.
•    Följ trafikreglerna (jo jag vet, jag springer ibland på motorvägar jag inte får vara på men då är det polisen som är faran, inte trafiken).
•    Titta åt båda hållen flera gånger innan du korsar en gata, även om det inte finns några bilar i närheten.
•    Gå aldrig mot röd gubbe (det gör jag däremot ibland i Stockholm)
•    Försök ha ögonkontakt i farliga situationer och hävda aldrig ”din rätt” i trafiken.
Det här låter präktigt- och det är det. Jag har lovat min fru att inte ta några risker. Jag lever i övrigt exemplariskt; ingen sprit, inga dumheter över huvud taget.
Under ett coast to coast möter man de mest märkliga människor. Visst, folk kan vara farliga, i synnerhet drogpåverkade. Då gäller det att sakta glida undan, inte stanna utan fortsätta löpningen. Man lär sig snart att skilja på farliga och icke farliga situationer. Och eftersom jag egentligen aldrig är rädd utan tittar folk i ögonen, frågar och är intresserad av alla människor blir den ”farlige” ofarlig när personen möts med respekt.  Kanske har jag rent av funnit ett intervjuoffer? Jag önskar att jag kunde ha denna attityd även i Sverige, men tyvärr är det inte alltid så.
Andra kanske också självklarheter för att öka säkerheten och din egen trivsel:
•    Ha dubbel uppsättning av det mesta som t ex kreditkort, reservdelar (två pumpar, massor av reservslangar, batterier till gps m m)
•    Ha en så stor budget att du aldrig behöver snåla. Allt blir roligare, enklare och mindre farligt.
•    Byt ut grejer/reparera så fort de börjar bli slitna eller är trasiga. Ta itu med problemen direkt. Även om du inte löser problemet är du ändå nöjd för att du försökte.
•    Försök att ha en vänlig och positiv attityd till det mesta.
Och när det gäller själva löpningen:
•    Håll dig till ”körschemat”- spring inte mycket längre än du planerat även om du känner dig stark just den dagen. Det finns flera coast to coast löpare som överskattat sin förmåga och tvingats bryta.
•    Byt skor, alternera mellan två olika modeller under löpdagen.
•    Ta många korta raster och minst en längre med en sovpaus mitt på dagen.
•    Smörj in dig mig solkräm från första dagen, även dagar då det regnar eller är molnigt. Vaselin varje dag på fötterna.
•    Drick, drick, drick, men inte bara sportdryck eller Coke utan även vanligt vatten. Stor termos med is är bra. I USA är det lätt att få tag på is.
Slutar här, blev präktigt nog. Men sammanfattningsvis: för att klara ett coast to coast gäller det att alltid försöka göra sitt bästa samtidigt som du är överdrivet försiktig.
Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Mycket bra... - 2016-03-09 09:25:18

En mycket bra sammanfattning för en som inte bara skriver utan har upplevt. Ofta skriver journalister om det dom inte varit med om - men skriver som att dom varit med. Tack - det var bra.

#2 Ingmarie/blog.nemonisimors.com - 2016-03-10 06:15:52

Du är min idol Björn! Så klok, ödmjuk och givmild! Jag blir ju inte direkt mindre sugen efter alla dessa bra inlägg! Otroligt inspirerande! Jagska börja med något litet. Funkar det får jag börja spara pengar. Tack för att du delar med dig!

#3 Ingmarie/blog.nemonisimors.com - 2016-03-10 06:24:46

Fast när det gäller trafiken vet jag inte... Tycker de ofta kör som biltjuvar! :-O Håller inte hastighetsbegränsningarna, blinkar inte, omkörning hur som helst o.s.v.Men det kanske är skillnad om man s.a.s är på "andra sidan"?Dvs själv sitter i en bil.

#4 lelle - 2016-03-10 18:10:12

Kundaliniyogan är livsfarlig.....